Ferrari pakt Nederlandse na-apers aan
Autofabrikant Ferrari voert sinds enkele weken een juridisch gevecht in de Nederlandse rechtszalen. De inzet is een speelgoedvariant van bekende Ferrari-modellen.
Het Italiaanse autobedrijf richt zijn pijlen op Target International in Eindhoven. Dat bedrijf brengt sinds enige tijd een modelauto op de markt, met afstandsbediening, die volgens de Italianen sprekend op een bekende Formule-1-racewagen lijkt.
Dat mag niet, vindt Ferrari. Vanuit het hoofdkwartier in Modena heeft het in Nederland advocaten op pad gestuurd om na-apers zoals Target International aan te pakken. De verkopers van de nep-Ferrari’s liften ten onrechte mee met het succes en de reputatie van de Italianen, stelt Ferrari. Bovendien maakt Target International inbreuk op auteursrechten die op de Ferrari-modellen rusten.
Target International wil niet reageren op de kwestie. „Dat doen we pas in de rechtszaal”, aldus de woordvoerder. Het kort geding dient op 10 mei bij de rechtbank in Den Haag.