„Krant meer dan papier alleen”
Een krant is meer dan papier alleen. Dat is de stellige overtuiging van Pieter Broertjes, voorzitter van het Genootschap van Hoofdredacteuren.
„Het trage en ietwat ouderwetse krantenbedrijf moet een swingend multimediabedrijf worden of een enkeltje nemen naar het Persmuseum”, zei Broertjes vrijdag tijdens de jaarvergadering van het genootschap in Den Haag.
Kranten hebben het zwaar te verduren: minder abonnees, teruglopende oplagen en een advertentiemarkt die maar niet wil aantrekken. Ook andere media hebben het niet makkelijk. „Alle indexen staan op rood, tenzij de wetgeving wordt aangepast waardoor structurele belemmeringen voor intensievere samenwerking tussen kranten, televisie, óók de publieke omroep, en radio worden opgeheven. Dat is een eerste opdracht aan de politiek”, bepleitte Broertjes.
Terwijl de krant aan de ene kant een snel en flitsend medium moet worden, is er aan de andere kant het zogeheten ”slow journalism”. „Goede journalistiek moet de tijd nemen voor grondig bronnenonderzoek, feiten en commentaar scheiden en zich terdege rekenschap geven van de consequenties van eigen interpretaties”, aldus de voorzitter van het genootschap.
Volgens het Centraal Plan Bureau (CPB) besteden jongeren van 12 tot 19 jaar nog maar één minuut per dag aan het lezen van een krant. Broertjes, die afscheid neemt als voorzitter van het Genootschap van Hoofdredacteuren, geeft zijn collega’s één ding mee: „In onze, soms wanhopige ontdekkingstocht naar nieuwe consumenten moeten we onze kerntaak niet verwaarlozen: blijven zoeken naar de waarheid.”