Neem je nummer mee
Banken moeten klanten hun rekeningnummer meegeven als die van bank wisselen. Het ministerie van Financiën bereidt daartoe wetgeving voor.
„Dit staat hoog op mijn agenda”, zei minister Zalm (Financiën) woensdag op een bijeenkomst van de Nederlandse Vereniging van Banken. Consumentenorganisaties vragen al jaren om zogenaamde ”nummerportabiliteit”, om zo de concurrentie tussen banken te stimuleren. Bankklanten hoeven zo niet hun nieuwe rekeningnummer door te geven aan allerlei instanties, zoals de werkgever en de belastingdienst. Ook hoeven zij hun automatische overschrijvingen niet aan te passen.
NVB-directeur H. Blocks noemde op voorhand twee problemen. Doordat de Postbank een afwijkend rekeningsysteem hanteert (met nummers van zeven cijfers in plaats van tien), zou het wel mogelijk zijn dat klanten van andere banken hun rekening meenemen naar de Postbank, maar niet andersom. „Onder die omstandigheden doen de andere banken natuurlijk niet mee.”
Een mogelijke oplossing zou zijn om de nummers van de Postbank met drie cijfers uit te breiden, maar dat betekent volgens Blocks dat de zeven miljoen klanten van de Postbank een nieuw nummer moeten krijgen om een kleine groep onder hen in staat te stellen zonder al te veel gedoe van bank te veranderen.
De banken verweren zich tegen de kritiek op het gemis aan nummerportabiliteit met de introductie van een ”verhuisservice”. Deze moet het in de loop van dit jaar mogelijk maken om automatische incasso’s met een druk op de knop om te zetten naar een andere bankrekening.