„Informatie van pensioenfondsen vaak onduidelijk”
Werkgevers vinden de informatie die zij van pensioenbeheerders ontvangen onduidelijk en onvolledig. Daardoor kunnen ze hun werknemers niet goed voorlichten en is er onvoldoende inzicht in de kostenontwikkeling.
Dat blijkt uit een onderzoek van de accountants- en adviesorganisatie Deloitte dat donderdag werd gepubliceerd. Het jaarlijkse onderzoek is gehouden onder 320 bedrijven.
Een groot deel van de ondernemingen zegt dat de informatievoorziening de laatste drie jaren niet of nauwelijks is verbeterd. Volgens Deloitte is er sprake van een aanzienlijke informatiekloof, die op een aantal punten zelfs is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Zo vindt slechts 53 procent van de werkgevers de informatie over de jaarlijkse verstrekking van de pensioenopgave aan de deelnemers voldoende duidelijk. Vorig jaar was dat 60 procent.
Werkgevers willen graag geïnformeerd worden over zaken zoals wet- en regelgeving, toekomstige premiehoogte, uitvoeringskosten en de waarde van de pensioenregeling als arbeidsvoorwaarde. „Er is echter een duidelijke kloof te zien tussen de gevraagde en de daadwerkelijk ontvangen informatie”, aldus de onderzoekers.
Het meeste belang hechten de werkgevers aan informatie over wetsveranderingen en de gevolgen daarvan. Werkgevers zijn nog altijd slecht op de hoogte van de komst van een belangrijke wijziging, de nieuwe Pensioenwet.