Bredere toelating op vrijgemaakte school
Als eerste gereformeerd vrijgemaakte scholengemeenschap gaat het Gomarus College in Groningen actief leerlingen werven buiten de eigen doelgroep. De verbreding van het toelatingsbeleid geldt ook het 700 leerlingen tellende Menso Alting College (MAC) dat in Groningen en Amersfoort mbo-opleidingen verzorgt.
„Nu al behoort 12 procent van onze leerlingen niet tot de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) of de Christelijke Gereformeerde Kerken. Tot nu toe waren we daar echter terughoudend in. Dat laten we nu varen”, verklaarde voorzitter B. de Jong van de centrale directie van de Gomarus dinsdagmorgen. Voor de erkenning en bekostiging als onderwijsrichting heeft dit volgens hem geen gevolgen.
Door het aantrekken van meer leerlingen wil de school zijn onderwijsaanbod kunnen handhaven. Dat komt in gevaar als het leerlingenaantal krimpt door de overstap van ouders naar andere kerken en door het kleiner worden van de gezinnen.
Daarnaast wil de school inspelen op het ontbreken van reformatorisch en evangelisch voortgezet onderwijs in het hoge noorden. „We krijgen steeds meer verzoeken om toelating van andere dan gereformeerde en christelijke gereformeerde ouders, onder meer uit de PKN en uit de snel gegroeide vrije baptistengemeenten. Vaak sturen ze hun kinderen naar protestants-christelijke scholen, terwijl ze liever naar ons zouden komen.
Wij willen hun nu de hand reiken. We verwachten een groei van niet meer dan 10 procent. Het afleggen van grote afstanden naar een school, wat voor de vrijgemaakt gereformeerden heel gewoon is, is in andere groepen toch vaak minder traditie.”
De verbreding van het toelatingsbeleid komt tijdens de komende ledenvergadering van de school aan de orde. De identiteit van de school staat niet ter discussie, zegt De Jong. „We beseffen best dat een aantal ouders dit als een verwatering zal zien. Het lidmaatschap van de schoolvereniging blijft echter voorbehouden aan gereformeerd vrijgemaakten en aan christelijke gereformeerden. Ook het benoemingsbeleid wordt niet verbreed. Net als de drie andere vrijgemaakte scholengemeenschappen -in Amersfoort, Rotterdam en Zwolle- zijn we de laatste jaren juist druk bezig met het herontdekken van de praktische vormgeving van onze identiteit.”