In Amerika daalt vertrouwen consumenten
Het vertrouwen van de consument in de Amerikaanse economie is gedaald, maar minder sterk dan analisten hadden verwacht. De vertrouwensindex daalde van 110,7 in maart naar 108,8 in april.
Dat is dinsdag bekendgemaakt door de Conference Board, een onderzoeksinstelling van het bedrijfsleven. Analisten hadden in doorsnee gerekend op een daling tot 107,5.
De daling komt nadat het consumentenvertrouwen vorige maand ten opzichte van februari onverwacht sterk was gestegen. In maart werd het hoogste peil bereikt sinds vorig jaar augustus. Dat werd gevierd als een duidelijk signaal dat de Amerikaanse economie na de aanslagen op 11 september weer aan het opkrabbelen was.
Volgens een onderzoeker van de Conference Board is de daling in april voornamelijk veroorzaakt doordat consumenten hun inschatting van de Amerikaanse economie licht neerwaarts hebben bijgesteld. Maar al met al laten consumenten zich niet afschrikken en zijn er signalen dat hun vertrouwen de komende maanden zal toenemen, zei hij.
De psyche van de Amerikaanse consument is vooral belangrijk omdat consumentenbestedingen tweederde van het bruto binnenlands product uitmaken. Veelal leidt een stijgend vertrouwen ook tot hogere bestedingen.