Kranten boeken succes met deelabonnementen
Kranten boeken succes met de introductie van deelabonnementen. Het aantal abonnementen op bijvoorbeeld een zaterdagkrant verdubbelde in 2004.
Dat blijkt uit dinsdagmorgen gepresenteerde cijfers van het HOI. Dit instituut rapporteert de oplagecijfers van dagbladen vanaf 1999. Het HOI telde 32.514 deelabonnementen in het vierde kwartaal van 2004. De nieuwe vormen leveren volgens het instituut een belangrijke bijdrage aan de ombuiging van de oplagedaling. De deelabonnementen telt het HOI naar rato mee in de cijfers.
In het laatste kwartaal van 2004 bedroeg de totale oplage van alle dagbladen 4.013.547, een daling van 3,3 procent ten opzichte van het laatste kwartaal van 2003.
Alleen het RD, het Nederlands Dagblad en Het Parool wisten in 2004 hun oplage te vergroten. Het RD groeide met 0,6 procent naar een totaal van 60.588. Het Nederlands Dagblad boekte een forse stijging van 6 procent tot 36.512.
Projectmanager M. Kats noemt vooral de stijging bij RD en ND opvallend. „Beide titels weten al jaren de band met hun abonnees vast te houden en nieuwe lezers aan zich te binden.” De groei van Het Parool schrijft Kats toe aan de introductie van het tabloidformaat.
Grote verliezers zijn Het Financieele Dagblad met een daling van 10,3 procent en het Friesch Dagblad met 10,7 procent minder abonnees. De Telegraaf (min 2 procent), de Volkskrant (min 4,5 procent) en het Algemeen Dagblad (min 1,9 procent) hielden de schade relatief beperkt. Trouw had het moeilijker met een daling van 8,4 procent tot 107.155 abonnees.