Japannertje met MPV-kwaliteiten
Een succesnummer is de Daihatsu Sirion in Nederland nooit geworden. Elders waarschijnlijk ook niet, want Daihatsu tapt nu uit een ander vaatje. Enkel de naam van de auto is gebleven, maar dan wel met het generatienummer als toevoeging. Misschien om misverstanden te voorkomen, hoewel dat niet nodig was geweest, want de opvolger van de Sirion is allerminst een mislukking.
De eerste generatie Daihatsu Sirion zag er wonderlijk uit. De wagen was een ongetwijfeld goedbedoelde, maar matig gelukte poging van Daihatsu meer kleur in het wat saaie modelprogramma te brengen. Zo waren alle testwagens destijds in opvallende kleurstellingen uitgevoerd, uiteenlopend van felrood en boterbloemgeel tot hardblauw.
De opvallendste kenmerken van de eerste generatie waren de goudkleurig gespoten, lichtmetalen velgen, blikvangers van formaat. Daihatsu geniet echter een reputatie als fabrikant van nuchtere en vooral compacte, zuinige en betrouwbare auto’s zonder fratsen. De nieuwe Sirion 2 past stukken beter in deze positionering dan zijn voorganger. De nieuweling is nuchter en praktisch vormgegeven. Hij valt niet op, maar ook zeker niet tegen.
Daihatsu heeft met de nieuwe Sirion 2 een antwoord geformuleerd op de toenemende vraag naar compacte, veelzijdige en ruime auto’s. In de compacte klasse zijn meer voorbeelden hiervan te vinden. Kenmerkend is dat de vorm ondergeschikt is gemaakt aan de functie, hetgeen een bonte verzameling aan hoekige, handige karretjes heeft opgeleverd. Auto’s zoals de Fiat Panda, de Peugeot 1007, de Renault Modus en de Kia Picanto zijn hiervan de sprekendste voorbeelden. Met zijn lengte van 3,60 meter zit de Sirion 2 precies tussen de Fiat Panda en de Renault Modus in. Voor de prijsstelling geldt hetzelfde.
Laag verbruik
Daihatsu heeft een naam hoog te houden als het gaat om driecilinder aandrijfbronnen, maar voor de test werd een Sirion 2 met een heuse viercilinder onder de motorkap afgevaardigd. Gezien het prijsverschil van 900 euro lijkt die vierpitter de meest logische keuze. Voor die bescheiden meerprijs levert Daihatsu niet alleen meer vermogen, maar ook nog eens zaken zoals elektrische buitenspiegels, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, bredere banden en een stabilisatorstang.
Beide motoren zijn voorzien van vier kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen en variabele kleptiming. De kleinste van het tweetal meet een cilinderinhoud van 1,0 liter en is goed voor een maximumvermogen van 51 kW/69 pk, terwijl het onderwerp van deze test kan beschikken over maximaal 64 kW/87 pk uit 1,3 liter cilinderinhoud. Daarmee kan de 940 kilogram wegende Sirion 2 tot bevredigende prestaties worden aangezet. Een topsnelheid van 170 km/u en een sprint van 11,3 seconden zijn uiteraard geen schokkende cijfers, maar voor dit formaat auto gaat het snel en hard genoeg.
De krachtbron draait erg mooi rond en de geluidsproductie blijft binnen aanvaardbare grenzen. Het verbruik is met een gemiddelde van 1 op 16,2 aangenaam laag. Overigens claimt Daihatsu voor de driecilinder Sirion 2 een gemiddelde consumptie van 1 op 20. Daarmee is hij de aanrader voor mensen die op de centen letten.
Slechte remmen
De Daihatsu Sirion 2 staat op een onderstel dat bijdraagt aan goede rijeigenschappen. Hij maakt een plezierige indruk, zonder zich overigens in een koppositie te manoeuvreren. De overtuigende indruk die auto’s zoals de Fiat Panda, de Kia Picanto en de Renault Modus op dit onderdeel maken, wordt door Daihatsu niet geëvenaard. Dat neemt niet weg dat de inzittenden over een voldoende dosis comfort beschikken. In bochten helt de Daihatsu wat meer dan gemiddeld over en toont de auto een beheersbare maar nadrukkelijke mate van onderstuur.
De besturing is niet te licht of te zwaar, maar zou aan nauwkeurigheid nog kunnen winnen. Dat geldt ook voor de versnellingsbak, die zich wat hakerig laat bedienen. Ook de remmen kunnen absoluut beter. Ze moeten meer ’bijten’ en de remweg tot een gemiddeld niveau reduceren.
De Sirion 2 is een ruime auto, gezien de compacte buitenmaten. Zowel voor- als achterin is er ruim voldoende ruimte voor hoofd en benen. Het meubilair is niet al te groot, maar is wel prima berekend op het gebruik voor de doorgaans kortere ritten waarvoor dit type auto wordt ingezet. Slim is de achterbank, waarvan de zitting ten opzichte van de leuning separaat verstelbaar is, waarna de leuning kan worden neergeklapt en er een vlakke laadvloer ontstaat. De inhoud van de bagageruimte is met 225 liter al bovengemiddeld, maar kan op deze manier tot 630 liter worden uitgebreid.
Scherpe prijzen
De MPV-achtige kwaliteiten van de nieuwe Daihatsu komen verder tot uitdrukking in de hoeveelheid bakken en vakken. Aan bekers, blikjes, cd’s, rollen pepermunt en telefoons is gedacht. Het dashboard is verder vooral praktisch vormgegeven. De indeling is logisch, al zit de schakelaar voor de elektrische spiegelbediening op de verkeerde plaats. Grappig is verder de separaat op het dashboard geplaatste toerenteller.
De Daihatsu Sirion 2 1.0 12V is leverbaar vanaf 10.999 euro, terwijl de viercilinder Sirion 2 1.3 16V voor minimaal 11.899 euro de showroom wordt uitgereden. Dat zijn scherpe prijzen voor een compacte maar ruime en veelzijdige auto, die bovendien op een prima standaarduitrusting kan bogen. Met de Sirion 2 heeft Daihatsu een uitstekende aanbieding in huis die de weinig succesvolle Sirion 1 zonder twijfel snel zal doen vergeten.
Daihatsu Sirion 2 1.3 16V Prestige
Techniek
Cilinderinhoud: 1298 cc; maximumvermogen: 64 kW/87 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 120 Nm; acceleratie 0-100 km/u: 11,3 seconden; topsnelheid: 170 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3600 mm; breedte: 1665 mm; hoogte: 1550 mm; wielbasis: 2430 mm; gewicht: 940 kilogram; inhoud bagageruimte: 255-630 liter; brandstoftank: 40 liter; Daihatsu Sirion 2 1.0 12 V Trend: 10.999 euro; Daihatsu Sirion 2 1.3 16V Prestige: 12.898 euro.
Waardering
Plus: binnenruimte, uitrusting, prijs
Min: remmen
Alternatieven
Hyundai Getz 1.3i Dynamic:
13.245 euro
Plezierige auto die een slag beter rijdt dan de Daihatsu. Als Dynamic prettig uitgerust. De 85 pk sterke viercilinder zorgt voor acceptabele prestaties.
Mitsubishi Colt 1.1 Inform:
13.495 euro
Wordt geproduceerd bij NedCar in het Limburgse Born. Leuke auto om te zien. Rijdt prettig, maar de 75 pk sterke driecilinder kan geen potten breken. Doorsparen voor een viercilinder is hier het devies.
Nissan Micra 1.2 Visia:
12.985 euro
Mooi afgewerkte en apart ogende Japanner. De 65 pk sterke 1,2 liter komt sowieso vermogen tekort en in deze vergelijking zeker. Voor meer vermogen en meer luxe dient doorgespaard te worden.