Bond schiet raak met actie tegen telefoonterreur
De Consumentenbond denkt met de opening van een meldpunt voor commerciële telefoonterreur een ’zenuw te hebben blootgelegd’, aldus een woordvoerster donderdagmorgen. De bond opende het meldpunt woensdag en kreeg meteen 1500 klachten binnen.
De mensen klagen vooral over de tijdstippen waarop bedrijven telefonisch komen binnenvallen om verzekeringen en dergelijke aan de man te brengen: etenstijd of zaterdagochtend vroeg.
Het was de bond natuurlijk al langer duidelijk dat er veel irritatie over de niet aflatende telefoonterreur bestond: „Je hoeft maar in je vriendenkring te vragen". Het tijdelijke meldpunt is slechts het begin van een onderzoek. Daaruit wil de belangenorganisatie niet alleen de omvang van de ergernis opmaken, maar ook bijvoorbeeld ontdekken in hoeverre bedrijven zich aan de regels houden.
Zo moeten ze aan het begin vragen of het gesprek op prijs wordt gesteld en het commerciële oogmerk duidelijk maken. Ook wil de belangenorganisatie weten of de mensen wel weten dat zij zich via www.infofilter.nl kunnen wapenen tegen commerciële telefoonterreur.
Als gevolg van alle publiciteit is infofilter.nl in de afgelopen dagen bijna bezweken onder de drukte. In anderhalve dag kreeg de internetpagina 65.000 bezoekers, evenveel als normaal in een hele maand. Tot deze week had een half miljoen mensen zich via de site afgemeld voor reclame of marktonderzoek via post of (mobiele) telefoon.
Geïrriteerden kunnen tot vrijdagavond half zes bellen met de Consumentenbond (070–4454647) en tot en met zondag klagen via de website van de bond.