Antonveneta sterk in het rijke Noord-Italië
Met de Banca Antonveneta wil ABN AMRO de lucratieve Noord-Italiaanse markt ontsluiten. De Nederlanders zijn bereid voor dat perspectief diep in de buidel te tasten.
Antonveneta is de op zes na grootste bank van het land, gemeten naar het balanstotaal van ruim 45 miljard euro van eind vorig jaar. Meer dan 1,3 miljoen consumenten zijn klant van de bank.
De bank (in totaal 1004 vestigingen) is goed vertegenwoordigd in het welvarende noorden van Italië. „Daar zit de rijkdom. Daar wonen de welgestelde burgers die Antonveneta bedient met zijn bankzaken voor particuliere beleggers en zijn vermogensbeheer”, aldus hoofd research David van der Zande van effectenbank Stroeve.
Banca Antonveneta, waar Tomasso Cartone de scepter zwaait, kwam in juni 1996 voort uit een fusie tussen twee in Padua gevestigde banken, Banca Antoniana en Banca Popolare Veneta. Daarop volgde in 1999 de overname van Banca Nazionale dell’Agricoltura (BNA) en van tal van andere kleinere banken. Sinds 15 april 2002 heeft de bank een notering aan de effectenbeurs in Milaan. Banca Antonveneta heeft 1,5 miljoen klanten.
Een zwak punt van Antonveneta noemt Van der Zande de winstgevendheid. „Die is niet om over naar huis te schrijven.” Het rendement op het eigen vermogen is „niet geweldig” en de solvabiliteit, het vermogen van de bank om aan al zijn verplichtingen te voldoen „niet sterk.”
Banca Antonveneta (10.480 werknemers) behaalde in 2004 een nettowinst van 283 miljoen euro tegen een verlies van 843 miljoen euro het jaar ervoor. Het resultaat was de hoogste winst die de bank in haar bestaan heeft geboekt. Antonveneta schrijft de winst vooral toe aan de groei van de inkomsten, die toenamen tot 2,23 miljard euro.
De stijging bedroeg krap 5 procent ten opzichte van het moeilijke jaar ervoor. In 2003 moest de onderneming voor bijna 2 miljard euro afboeken aan afschrijvingen en voorzieningen voor slechte leningen.