Tilly’s hond is vals
Titel:
”Vals of niet?”
Auteur: Kees Opmeer
Uitgeverij: Maretak, Assen, 2004
ISBN 90 437 0244 7
Pagina’s: 94
Prijs: € 8,50; Titel: ”Monster en Potlood”
Auteur: Daan van Driel
Uitgeverij: Maretak, Assen, 2004
ISBN 90 437 0243 9
Pagina’s: 103
Prijs: € 8,50.
Het kinderboek ”Vals of niet?” heeft een voor jonge lezers aansprekend thema: dieren. Tilly heeft samen met haar vader een hond gevonden. Mag ze hem houden?
Volgens Tilly is Bommel een lieve waakhond. Haar moeder is een stuk minder enthousiast, want Bommel gromt. Als het dier Mark -het kleine broertje van Tilly- in de wang bijt, is de maat vol. Bommel moet weg.
Vlak voordat de dierenarts het dodelijke spuitje toedient, komt Tilly de behandelruimte binnenhollen. Ze weet waarom Bommel gromt en bijt. Zijn oren zitten vol nietjes en Mark is de ’boosdoener’.
De ontknoping is verrassend. Alhoewel doordenkende lezers waarschijnlijk wel zullen aanvoelen wat er aan de hand is. Kees Opmeer benadrukt vrij vaak de kracht van Mark. Dat is dan ook een minpuntje van het boek, de schrijver legt te veel uit. Helaas gebruikt de auteur termen zoals „in hemelsnaam.” Ook had de droom -inclusief tekening- van Tilly best zonder spoken gekund.
Hoofdpersoon Daniël en zijn klas gaan in ”Monster en Potlood” van Daan van Driel samen met kinderen van de zmlk-school De Brug een toneelstuk opvoeren. Daniël vindt de kinderen van de zmlk-school maar een beetje eng. Als hij dan ook nog een onbelangrijke rol toebedeeld krijgt, heeft hij helemaal geen zin meer in het project.
De samenwerking tussen Daniël en Mattijn, een jongen van De Brug, is mooi beschreven. Daniël kijkt eerst vreemd tegen zijn medespeler aan. Aan het eind van het boek zijn zij vrienden en corrigeert Daniël zijn vader als die zegt: „Is het nou niet een beetje gek om samen met zulke kinderen straks in de stadsgehoorzaal op het podium te staan?”
„Het zijn heel gewone kinderen, hoor”, geeft Daniël dan als antwoord. Jammer dat het thema toneel ervoor zorgt dat dit boek niet echt past in de belevingswereld van een leerling van een reformatorische basisschool.