Bomen bij elkaar toeren
Wie autorijdt, stoot koolstofdioxide uit en is daardoor medeschuldig aan het broeikaseffect. Veel mensen nemen dat ter kennisgeving aan, sommigen proberen er iets op te vinden. Elektromotoren, katalysators en biobrandstoffen zijn vondsten van mensen uit die laatste categorie. Sinds deze week prijkt er een nieuwe naam in het rijtje milieuvriendelijke vindingen: Greenlease. Plant een boom voor elke 20 kilo CO2 die je de lucht in blaast.
Bedenker van Greenlease is Terberg Leasing uit Utrecht, met zo’n 21.000 contracten de nummer 6 van de Nederlandse leasemaatschappijen. Uiteraard is de corebusiness van het bedrijf zo veel mogelijk auto’s leveren, maar directeur Jan van Delft zegt daarbij een „maatschappelijke verantwoordelijkheid” te voelen. „Rapporten over opwarming van de aarde en klimaatverandering stromen binnen. Onderzoeken wijzen uit dat de mobielbranche verantwoordelijk is voor 18 procent van de CO2-uitstoot. Zulke berichten laten mij niet koud. Ze vormden de aanleiding voor ons nieuwe product, dat de schadelijke gevolgen van het autogebruik moet terugbrengen.”
Greenlease bestaat uit drie componenten. Het eerste heeft te maken met het type leasewagens dat Terberg Leasing onder die merknaam aanbiedt: alleen auto’s met energielabel A, B of C. Van Delft: „Het betreft een indeling van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Vergelijk het met het etiket op een wasmachine of -droger. Auto’s met een A-, B- of C-label rijden tot 30 procent zuiniger dan vergelijkbare wagens in hun klasse.”
Om de leasewagens nog zuiniger -en dus milieuvriendelijker- te laten rijden, zijn de banden met stikstof gevuld. Die stof zorgt ervoor dat ze langer op spanning blijven, waardoor de rolweerstand klein is en het brandstofverbruik gering. Overigens blijft het zaak ook die banden af en toe te controleren.
Verplichte cursus
De tweede component heeft betrekking op het rijgedrag van Greenlease-klanten. Ze krijgen een verplichte cursus in Het Nieuwe Rijden, een initiatief van SenterNovem, agentschap voor duurzaamheid en innovatie, en de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM. Peter Wilbers van SenterNovem: „Het Nieuwe Rijden heeft met name te maken met de rijstijl van de bestuurder. De techniek van auto’s is in de loop der jaren sterk veranderd en dat vraagt om een andere manier van autorijden. Zo heeft bijna iedere nieuwe auto tegenwoordig een motor met brandstofinspuiting en voldoende trekkracht bij lagere toerentallen. Om er milieuvriendelijk mee te kunnen rijden, geven wij cursisten vier adviezen: schakel zo vroeg mogelijk door naar een hogere versnelling, rijd zo veel mogelijk met een gelijkmatige snelheid en een laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling, kijk zo ver mogelijk vooruit, anticipeer op het overige verkeer en laat tijdig het gas los, waarbij de auto in de versnelling van dat moment uitrolt. Zodoende ga je overigens ook een stuk veiliger over de weg, blijkt uit onderzoek.”
Dankzij de energiezuinige motor, de stikstofbanden en Het Nieuwe Rijden rijdt de Greenlease-klant al een stuk milieuvriendelijker dan collega’s met andere leasecontract in een ’normale’ auto. Zo besparen Nieuwe Rijders volgens Wilbers gemiddeld zo’n 10 tot 15 procent op hun brandstofverbruik. Toch blijft ook de zuinigste auto met de beste berijder achter het stuur nog steeds CO2 uitstoten. Een redelijk zuinige benzineauto die per jaar 25.000 kilometer rijdt, ruim 3000 kilo. Om die hoeveelheid koolstofdioxide terug te vangen, heeft Terberg Leasing een overeenkomst met de organisatie Business for Climate getekend. Die levert -in samenwerking met Stichting Face- een bijdrage aan het verminderen van het broeikaseffect door het wereldwijd aanplanten van bomen, die de CO2 omzetten in onschadelijke koolstof en zuurstof.
Competitie
Denis Slieker van Business for Climate: „Via een tankpas wordt precies bijgehouden hoeveel brandstof een Greenlease-klant verbruikt. Vervolgens berekenen wij hoeveel kilo CO2 daarbij is vrijgekomen: 1 liter benzine stoot 2,39 kilo uit, een liter diesel 2,62 kilo en een liter lpg 1,61 kilo. Uit historische gegevens van Stichting Face blijkt dat vijftig bomen in de tropen een jaar lang moeten groeien om 1 ton koolstofdioxide om te zetten in koolstof en zuurstof.”
Als de 21.000 klanten van Terberg Leasing allemaal zouden overstappen op een Greenlease-contract, gemiddeld 25.000 kilometer per jaar zouden rijden en per 100 kilometer zo’n 6 liter brandstof zouden verstoken, zou Slieker ervoor moeten zorgen dat er bijna 4 miljoen bomen worden aangeplant. Dat betekent ongeveer 20.000 hectare, ofwel 40.000 voetbalvelden. „Geen probleem”, aldus Slieker. „Bedenk dat er wereldwijd per jaar een oppervlakte van tweemaal Nederland aan bos verdwijnt.”
Het leuke van het boom-voor-CO2-systeem is volgens Van Delft dat de automobilist erbij wordt betrokken. „De automobilist kan op een site zien hoeveel kilometer hij heeft gereden, hoeveel koolstofdioxide daarbij is vrijgekomen en hoeveel bomen hij heeft laten aanplanten. Het heeft een sportelement in zich, zo van: ik heb het vandaag beter gedaan dan gisteren. In de Verenigde Staten zijn er zelfs competities tussen lease-klanten onderling.”
De registratie heeft ook een andere kant: de werkgever kan precies zien hoe zuinig zijn werknemers in hun leasewagens rijden. En als Jan met een auto een op twintig rijdt en Kees met een vergelijkbare wagen een op veertien, kan de laatste wel eens een vraag over zijn rijgedrag krijgen.
Zeeuwse meisjes
Van Delft hoopt dit jaar 300 Greenlease-contracten af te sluiten; op termijn moet de helft van al zijn 21.000 klanten in een ’groene’ auto rijden. Volgens hem zijn die doelstellingen gemakkelijk te halen. „De aandacht voor ons unieke product is overweldigend.” Dat heeft enerzijds te maken met de milieuwinst, maar zeker ook met de prijs. „De Nederlander wil best iets nieuws proberen, maar het mag geen cent meer kosten. Wat dat betreft zijn we allemaal Zeeuwse meisjes. Dus is het Greenlease-tarief marktconform, om het in vaktaal te zeggen.”
In eerste instantie richt Terberg Leasing zich op de zakelijke markt: overheden en ondernemers die maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebben staan. In de toekomst is het volgens Van Delft „absoluut niet ondenkbaar” dat ook particulieren bij hem kunnen aankloppen. „Tot die tijd moet ik hen echter verwijzen naar hun personeelsfunctionaris. Vraag of die contact met ons opneemt.”