Economie

Verzekeringsfraude „schokkend hoog”

Een op de acht consumenten heeft wel eens gefraudeerd met verzekeringen. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Verbond van Verzekeraars dinsdag presenteerde. Onduidelijk is hoeveel schade verzekeraars hierdoor lijden, aldus de brancheorganisatie.

Redactie economie
23 March 2005 09:21Gewijzigd op 14 November 2020 02:21

Directeur E. Fischer van het verbond noemt de fraude „schokkend hoog.” Vaststaat dat schadeverzekeraars jaarlijks 1 à 2 miljard euro te veel uitkeren als gevolg van gesjoemel. De koepel voor verzekeraars wil duidelijk krijgen hoeveel geld in de andere segmenten, waaronder levensverzekeringen en zorgverzekeringen, naar fraudeurs gaat.

Uit een schatting van de brancheorganisatie blijkt dat de Nederlandse consumenten 0,5 miljard euro te veel aan premie betalen als gevolg van fraude. „Met de verzekeraars hoef je geen medelijden te hebben”, aldus Fischer. „Die rekenen de kosten door aan de klanten.” Het verbond benadrukt dat het halve miljard een ruwe schatting betreft. Maar dit wijst wel uit dat het probleem eerder een kwestie van honderden miljoenen is dan van enkele miljoenen, aldus de brancheorganisatie.

Volgens Fischer neemt de fraude toe als gevolg van het veranderde klimaat in Nederland. Consumenten hebben het gevoel dat hun zekerheden wordt ontnomen en Nederlanders worden mondiger, waardoor ze ook menen eerder recht op een vergoeding te hebben.

De statistici van het Verbond van Verzekeraars hebben tijdens hun onderzoek voor de Consumentenmonitor 2005 voor het eerst gevraagd naar fraude. De verzekeraars verstaan onder fraude het ten onrechte indienen van een claim en het onjuist invullen van een verzekeringsaanvraag of een gezondheidsverklaring. Dat laatste gebeurt bijvoorbeeld wanneer een consument een oneerlijk antwoord geeft op de vraag of hij rookt.

Uit het onderzoek blijkt dat ruim tweevijfde van de consumenten denkt dat andere Nederlanders soms sjoemelen met verzekeringen. Daarnaast zei 12 procent van de ondervraagden, ofwel bijna een op de acht, dat zij zelf wel eens gefraudeerd hebben.

Liefst 90 procent van de klanten vindt dat verzekeraars harder moeten optreden tegen fraudeurs. Het Verbond van Verzekeraars heeft al afspraken met het openbaar ministerie over de aanpak van fraude. Directeur Fischer is tevreden over deze samenwerking, waarbij het verbond duidelijke gevallen van fraude aanbrengt bij justitie.

Om de kosten te drukken zijn verzekeringsmaatschappijen FBTO en Centraal Beheer vorig jaar juist gestart met een proef waarbij schadeclaims in natura via een webwinkel op internet worden afgehandeld. De Achmea-dochters hebben echter grote twijfels of zij wel moeten doorgaan met het experiment met webwinkel Scalepoint.nl.

Volgens een woordvoerder van de verzekeraars in Het Financieele Dagblad van woensdagochtend zijn zij „niet onverdeeld” tevreden met de resultaten. Nog te veel klanten zouden geneigd zijn alsnog voor een contante schade-uitkering te kiezen, na de webwinkel te hebben bezocht. De klanten van Centraal Beheer en FBTO kijken, als zij toch al op internet zitten, ook andere veelbezochte marktplaatsen en gaan verder ’shoppen’. Dan blijken er met contante uitkeringen veel meer mogelijkheden te zijn dan bij vergoeding in natura, zegt de woordvoerder van de verzekeraars.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer