Economie

Unilever wil einde aan imitaties Albert Heijn

Unilever daagt Albert Heijn voor de rechter. Het supermarktbedrijf zou met zijn huismerk bewust merkproducten van Unilever imiteren. Het voedings- en wasmiddelenconcern wil daar via een kort geding een einde aan maken.

Redactie economie
22 March 2005 10:49Gewijzigd op 14 November 2020 02:21

Dat heeft een woordvoerder van Unilever dinsdag gezegd.

Unilever eist dat Albert Heijn van de gewraakte producten, die de supermarktketen onder zijn AH-huismerk verkoopt, de verpakking aanpast. Tot die tijd moeten de producten uit de schappen worden gehaald.

Het gaat om ijsthee, pindakaas en margarines. Unilever voert deze producten onder de merknamen Lipton, Calvé, Becel, Croma, Blue Band en Bertolli.

Albert Heijn verkoopt deze producten ook als huismerk, in een verpakking die volgens de woordvoerder wat „vorm, kleur, lettertype en woordkeus” betreft precies lijkt op de A-merken van Unilever.

De verpakkingen van ijsthee en pindakaas waren Unilever al langer een doorn in het oog. Maar de druppel was toen Albert Heijn vorige week ook met „margarine-imitaties” kwam, aldus de woordvoerder. „Terwijl het echt gaat om verschillende producten, met andere grondstoffen en eigenschappen.” Unilever is marktleider op het gebied van margarines.

Unilever beperkt de rechtszaak, die 12 april dient voor de rechtbank in Haarlem, tot de zes genoemde A-merken. Maar ook rond de rookworsten van Unilevers merk Unox is verwarring. Zo kwam de vrouw van de marketingdirecteur van Unilever Nederland onlangs thuis met een rookworst van het AH-huismerk. Ze werd zich pas bewust van haar vergissing toen haar man uitriep: „Wat heb je nu gekocht?” „Albert Heijn wil blijkbaar dat klanten misgrijpen. Wij willen dat niet”, aldus de woordvoerder.

Albert Heijn zegt in gesprek te zijn met Unilever over de kwestie. „We doen over de inhoud van gesprekken met onze leveranciers nooit mededelingen”, zei een woordvoerder van het supermarktbedrijf dinsdagmorgen.

Unilever voert op diverse fronten juridische procedures. Zo stapt het concern naar de Hoge Raad omdat het bedrijf ontevreden is over een uitspraak van de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam. De Ondernemingskamer oordeelde eind vorig jaar dat er een onderzoek moet komen naar de gang van zaken rond de omruil van aandelen Unilever.

Unilever zei maandag in een verklaring dat het de gebruikte argumenten nu ter toetsing voorlegt aan de Hoge Raad. Volgens de onderneming doorkruist het cassatieverzoek het lopende onderzoek niet.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer