Prijzenoorlog kost supermarkten omzet
De supermarkten hebben vorig jaar een omzet gedraaid van 24,7 miljard euro. Dat is 0,3 procent minder dan in 2003. In dat jaar was er nog sprake van een omzetstijging met 1,8 procent ten opzichte van 2002. Dat heeft het marktonderzoeksbureau GfK vrijdag gemeld.
GfK signaleert verder dat Ahold-dochter Albert Heijn, die in het najaar van 2003 de prijzenoorlog begon, sinds december 2004 meer klanten over de vloer krijgt. Volgens directeur J. Holla van GfK lijkt het er ook op dat de publiciteit rond de ruzie tussen Albert Heijn en koekfabrikant Peijnenburg voor het supermarktbedrijf positief heeft uitgepakt.
In de weken 6 tot en met 9, nadat de kwestie naar buiten was gekomen, kwamen er per week 220.000 huishoudens meer bij Albert Heijn dan in dezelfde periode vorig jaar. Wekelijks trok de supermarktketen 39 procent van de 7 miljoen huishoudens, aldus de gegevens van GfK.