Nederland proeftuin in autoland

Autofabrikanten lijken Nederland te hebben ontdekt. De een na de ander opent hier een ”experience center”, in slecht Nederlands: een ervaringscentrum. „Een auto moet je beleven.”

18 March 2005 09:30Gewijzigd op 14 November 2020 02:21

Het nieuwste initiatief komt van Kia. Dit najaar opent het Zuid-Koreaanse merk Kia World in Utrecht. Nederland heeft daarmee de Europese primeur. Kia World showt op ruim 2000 vierkante meter alles wat met Kia te maken heeft.

De automobilist kan in het expositiecentrum het hele jaar door vrijblijvend met modellen kennismaken en op afspraak proefrijden. „Kia World is alsof de AutoRAI het hele jaar door open is”, zegt Kia ronkend. Het verschil met een ’gewone’ dealer is dat in Kia World alle mogelijk modellen en varianten tegelijk staan opgesteld. In de showroom van een dealer past dat niet.

Een bezoeker kan op één dag het verschil ervaren tussen een handbak en een automaat. Bovendien kan hij kiezen tussen benzine- en dieselmotoren. Kia heeft een vloot van dertig demoauto’s klaarstaan.

De Zuid-Koreanen vrolijken het experience center op met de tentoonstelling van zeldzame Kia-modellen, zoals ”concept cars” en raceauto’s. „We willen geïnteresseerden de emotie van ons merk laten beleven”, zegt algemeen directeur M. de Vries van Kia Nederland.

Kia World kent geen verkopers. In Utrecht lopen slechts gastvrouwen en gastheren rond. Een bezoek moet namelijk vooral ontspannend en gezellig zijn. Wie wil kopen, kan bij een van de meer dan honderd Kia-dealers in het land terecht.

Blauwe doos
Het concept is niet helemaal nieuw. Peugeot beet enkele jaren geleden het spits af. Het Franse merk heeft langs de A2 bij Breukelen een grote blauwe box gebouwd, waarin alle mogelijke producten van Peugeot staan opgesteld. Het Peugeot Experience Center bestaat uit een boetiek, concept cars, wisselende thema-exposities over materiaalgebruik, veiligheid en rallyactiviteiten.

Dealers kunnen klanten meenemen naar de blauwe doos om hen kennis te laten maken met de wereld van Peugeot. Vorig jaar brachten zo’n 42.000 potentiële kopers een bezoek aan Breukelen. Daar zijn meer dan 4000 proefritten uitgekomen.

Iets verderop in Breukelen staat het Cadillac Experience Center, hetzelfde idee en dezelfde uitvoering als Peugeot. En met hetzelfde doel: de klant laten kennismaken met de totale belevingswereld van het merk. Auto’s verkopen draait om emotie. Eén ’superdealer’ scheelt heel veel gewone dealers een handvol werk en geld.

Het prestigieuze Amerikaanse merk showt alleen de huidige modellen. Cadillac Europa, onderdeel van de Nederlandse Kroymans Groep, heeft al dan niet in samenwerking met lokale partners experience centers opgezet in Athene, Madrid, Londen, Stuttgart en Berlijn. Cadillac wil op termijn 25 centers hebben, liefst in alle grote Europese steden.

Voor Lexus geldt hetzelfde. Over drie jaar moeten ten minste zeven steden (Amersfoort, Amsterdam, Eindhoven, Enschede, Rotterdam, Sittard en Zwolle) over een Lexus-dealervestiging groot formaat beschikken. Deze filialen houden het midden tussen een experience center en een dealer.

Buitenboordmotoren
Honda doet hetzelfde, maar dan anders. Een van de dealers verkoopt behalve auto’s ook motoren van hetzelfde merk. Zeeland krijgt een dealervestiging die de verkoop van auto’s en buitenboordmotoren combineert.

De automarkt is in beweging. Automerken blijven zoeken naar nieuwe methoden om hun eigen product te presenteren. En om de concurrentie dwars te zitten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer