Economie

Trein is nauwelijks schoner dan truck

Het vervangen van wegvervoer door goederentreinen levert lang niet altijd de enorme milieuvoordelen op die algemeen worden aangenomen. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerde studie van het Duitse instituut IFEU.

ANP
26 April 2002 07:24Gewijzigd op 13 November 2020 23:32

Volgens IFEU, dat zich baseert op enkele veelgebruikte routes, gebruikt de trein gemiddeld enkele tientallen procenten minder energie bij containertransport. Bij het vervoer van complete vrachtwagens op een trein zou er zelfs helemaal geen verschil zijn.

De studie is verricht in opdracht van de IRU, de Europese vrachtwagenlobby. De IRU gebruikt de resultaten als munitie tegen het ’witboek’ van de Europese Commissie, die voorrang wil geven aan spoor ten koste van de weg.

Volgens vice-voorzitter Hermann Grewer gaat de Commissie ervan uit dat de trein vier tot acht keer zo weinig energie verbruikt, terwijl dat in de praktijk alleen geldt voor massatransport van kolen en staal. Daarom heeft de studie zich beperkt tot het zogeheten gecombineerd transport.

Onderzoeksleider Ulrich Höpfner wijst erop dat een containertrein veel meer nutteloos gewicht meedraagt dan bijvoorbeeld een trein met kolen. Bovendien is er voor containers altijd voor- en natransport over de weg nodig. Soms moeten de trucks naar een verzamelpunt in het noorden rijden voor een trein in zuidelijke richting. Bij al te grote afstanden is de trein dan per saldo vervuilender dan een directe vrachtwagen.

De vervuiling gaat grotendeels gelijk op met het energieverbruik. Alleen in landen met veel kerncentrales, zoals Frankrijk, stoot de trein aanzienlijk minder CO(in2( uit dan een truck.

Een rustige rijstijl levert transportbedrijven geld op. Zij kunnen jaarlijks zeker 3 procent besparen op hun brandstofkosten. Dit blijkt uit een regionale proef van Transport en Logistiek Nederland. Dertien bedrijven uit de omgeving van Apeldoorn deden eraan mee.

De transportondernemingen bespaarden tijdens de proefperiode in totaal 330.000 liter dieselolie op de 11 miljoen liter die zij jaarlijks gebruiken. Hun chauffeurs reden rustiger en lieten de wielen van vrachtwagens vaker uitlijnen en balanceren. Ook zorgden ze ervoor dat de bandenspanning steeds goed was.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer