Economie

Smit Internationale ziet winst licht stijgen

Het sleep- en bergingsbedrijf Smit Internationale heeft een goed jaar achter de rug dankzij lagere belasting- en rentelasten.

ANP
17 March 2005 11:13Gewijzigd op 14 November 2020 02:20

De winst kwam uit op 27,5 miljoen euro, tegen 27 miljoen een jaar eerder. De omzet in 2004 was 339 miljoen euro, tegen 355 miljoen euro het jaar daarvoor. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

De onderneming heeft twee divisies aangewezen die de groeiambitie moeten waarmaken. Het gaat om de havensleepdiensten en de dienstverlening aan de olie- en de gasindustrie. Topman B. Vree gaf in augustus al aan het onderdeel niet te willen uitbreiden.

Bij de havensleepdiensten klom het bedrijfsresultaat naar 11,1 miljoen euro tegen 7,7 miljoen in het voorgaande jaar. Smit zei dat de resultaten verbeterd zijn, maar dat het gewenste niveau nog niet is gehaald. De kosten zijn te hoog en het bedrijf kijkt naar mogelijkheden om „de flexibiliteit” te verhogen.

De markt voor dergelijke diensten is volgens Smit Internationale relatief stabiel. Het bedrijf wil groeien door middel van het opkopen van andere ondernemingen.

Bij het bedrijfsonderdeel terminals zakte het bedrijfsresultaat van 8,9 miljoen euro naar 6,5 miljoen. Dat had vooral te maken met de lage koers van de dollar ten opzichte van de euro. Verder stopte de onderneming in Ivoorkust door oorlogssituaties en in Curaçao door problemen van klanten. Ook werd werk in West-Afrika beëindigd.

Smit is teleurgesteld over het resultaat omdat terminals behoort tot de groep van bedrijven waar de toekomstige groei vandaan moet komen. Delen van het bedrijf zijn inmiddels gereorganiseerd.

Bij de divisie salvage (wrakopruiming, berging, milieuzorg en advisering) klom het bedrijfsresultaat van 4,3 miljoen euro in 2003 naar 12,3 miljoen euro vorig jaar. Dat ligt ver boven het historisch gemiddelde, zegt Smit. Het werkaanbod was bijzonder hoog, maar het activiteitenniveau van dit bedrijfsonderdeel is onvoorspelbaar.

Bij het onderdeel zware liften en transport zakte het bedrijfsresultaat van 14,6 miljoen euro naar 5,7 miljoen. Dit bedrijfsonderdeel zag na afloop van enkele grote projecten geen vervolgopdrachten. Er was weinig werk in de tweede helft van het jaar. Vooral het resultaat van de kleine bokken in Rotterdam was teleurstellend. Bij transport ging het beter. De bezettingsgraad van de vloot in Europa en Azië was bevredigend.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer