Vriendelijk geprijsde verrassing
Zo’n Suzuki Alto moet de droom van alle rechtgeaarde prijskopers zijn. Voor nog geen 8000 euro is het Japanse autootje te koop. De overheid geeft je nog eens 1000 euro milieupremie terug. Als spekkoper zit je dus absoluut gebeiteld. De grote vraag is natuurlijk of je voor die 7000 euro als automobilist ook een beetje gelukkig kunt zijn. Na een weekje rijden kwamen wij tot een opmerkelijke conclusie.
Nooit gedacht dat er thuis nog eens voorgesteld zou worden om die knalgele Suzuki Alto gewoon lekker voor de deur te laten staan en fijn de eigen felrode Volkswagen Polo te pakken. Een beetje autojournalist laat zich uiteraard niet op deze wijze door z’n vrouw inpakken zodat we de Japanner ook in het weekend voor ons hebben laten draven.
Dat bleek geen onverdeeld genoegen te zijn. In elke serieuze bocht klinkt onvermijdelijk een waarschuwing vanaf de passagiersstoel. Dat betreft dan de vermeende onveiligheid van het Japannertje. En bij een snelheid van 100 km/h op een snelweg waar het maximum is vastgesteld op 120 km/h, word ik opmerkzaam gemaakt op het feit dat er te hard gereden wordt. U begrijpt het al, de beste indrukken zijn in alle rust opgedaan.
Parkeer een Suzuki Alto naast bijvoorbeeld een Chrysler Voyager en je weet meteen waar je staat. Met een lengte van nog geen 3,5 meter en een breedte van een krappe 1,5 meter maak je niet bepaald veel indruk. Het lijkt handig om de Alto in het geel te nemen. Dan ziet iedereen je meteen rijden waarbij velen ongetwijfeld zullen denken dat je je niet geneert voor het feit dat je in een klein karretje wilt rondrijden.
Eigenlijk kun je net zo goed meteen iedereen uitlachen want voor nog geen 7000 euro rijd jíj helemaal nieuw. Bovendien heeft jouw auto ook gewoon vier wielen, een stuur en een voorruit. De Consumentenbond deelt het enthousiasme want dit instituut heeft de Suzuki Alto meermalen uitgeroepen tot de meest voordelige auto.
Als je de nieuwe Suzuki Alto ziet, denk je niet meteen aan grijs geworden dames die de vijftig reeds lang gepasseerd zijn. En dat is eigenlijk best opmerkelijk want het autootje lijkt tot nu toe vooral te zijn voorbehouden aan genoemde groep bestuurders.
En met dat beeld stap in de nieuweling die er met z’n gele koetswerk eigenlijk best goed gemutst uitziet. Stilistisch gezien nog altijd geen scherp gesneden Italiaan of een koen gevormde Duitser, maar echt toch een aardige lust voor het oog. De Alto is gewoon een nuchtere en verzorgde verschijning die niet verhuld dat bij zijn ontwerp functie hoger gewaardeerd is dan vorm. Handig is wel dat de Alto voortaan uitgerust is met achterportieren zodat eventuele koters of tassen met boodschappen eenvoudig kunnen worden ingeladen.
Viercilinder
Een volgende verrassing bevindt zich onder de motorkap. Je hebt altijd geweten dat Alto’s werden aangedreven door driecilinders maar nu je zelf de sleutel hebt omgedraaid, ga je ineens twijfelen. Dat geluid klinkt onverwacht serieus en lijkt niet echt door drie potjes bij elkaar te worden gestampt. Het gevoel blijkt terecht want Suzuki levert de nieuwe Alto met een 1,1 liter viercilinder zestienklepper. Dat machientje is goed voor een maximumvermogen van 46 kW/63 bij 6000 tpm en schopt het tot een maximumkoppel van 85 Nm bij 3200 tpm. Na een tijdje valt je op de Suzuki verre van aarzelend rijdt. De 775 kilogram wegende Alto die standaard voorzien is van een vijfversnellingsbak komt heel behoorlijk uit de startblokken. De fabrikant geeft geen acceleratiecijfers op, maar het is beslist geen tobben geblazen. Het Japannertje haalt een topsnelheid van 155 km/h maar die moet als theoretisch beschouwd worden. Veel harder dan 130 km/h zal je in praktijk niet gaan. Daarvoor heeft de auto toch net even te weinig body. Veel leuker is het bij de pomp wanneer blijkt dat je met 30 liter ruim 570 kilometer hebt kunnen rijden hetgeen neerkomt op een werkelijk verbruik van 1 op 19,1. Bij de pomp ben je ook veel sneller weg dan die kerel naast je die net het 90 liter reservoir van z’n Mercedes S-klasse vol laat lopen. Over acceleratie gesproken.
Het weggedrag van de Suzuki Alto blijkt alleszins mee te vallen. Natuurlijk gaat de auto in bochten op het buitenste voorwiel hangen maar echt onveilig voelt het niet aan. De onderstuurreactie komt niet onverwacht en is heel gemakkelijk te corrigeren. Sturen doet de Suzuki gemiddeld: niet slecht, niet goed. De stuurbekrachtiging van de testwagen werkt prettig maar voor de rest voorziet de besturing niet in bijster veel gevoel. Verder stuurt de Alto ook indirecter dan wenselijk zou zijn.
Schakelen daarentegen gaat weer prima. De handgeschakelde transmissie laat zich gemakkelijk van verzet wisselen. Remmen is evenmin een bezoeking. De Alto is tegen meerprijs zelfs leverbaar met abs. Het onderstel is behoorlijk comfortabel al moet je niet vergeten dat de wielbasis slechts 2,36 meter bedraagt. Je vergeet het sowieso niet snel want bij een beetje verkeersdrempel wordt je weer aan dat feit herinnerd. Dan blijkt zo’n Suzuki even niet zo prettig te zijn.
Bouwkwaliteit
Het interieur: weer een verrassing. Met je lange lijf kun je namelijk heel behoorlijk zitten in de Alto. Dat betekent rechtop zonder dat de schedel het plafond raakt. Met lange benen is de Alto iets minder goed bevriend want die komen toch wel akelig dichtbij het dashboard. En ook de versnellingspook blijkt een beetje in de weg te zitten. Het meubilair is eenvoudig maar desalniettemin voldoende stevig. Bovendien heeft Suzuki een stof met een fris motief gebruikt om het binnenste van de Alto wat op te fleuren. Het dashboard zelf is saai en grijs, maar steekt desalniettemin heel fatsoenlijk in elkaar. Kraakjes en piepjes zijn niet of nauwelijks waarneembaar hetgeen veelzeggend is voor de bouwkwaliteit. Het geheel is verder netjes ingedeeld en laat zich zonder moeilijkheden bedienen. De bagageruimte meet een inhoud van 177 liter en kan ongeveer twee kratjes bier herbergen. De rest van de inkopen moet helaas op de achterbank maar die kan verder toch alleen worden aangesproken voor het vervoer van kinderen die nog op de basisschool zitten.
De prijs is het bewijs. Voor een aanschafprijs van 7999 euro mag je dan ook niet veel verwachten. Toch is de Suzuki Alto 1.1 GL allesbehalve een van alle luxe ontstoken aanbieding. Zo is de auto standaard voorzien van een in delen neerklapbare achterbank, twee airbags, getint glas, bekerhouders, ruitenwissers met intervalstand en een achterruitwisser. De Alto 1.1 GLS kost weliswaar 1000 euro meer maar voorziet dan ook in zaken als centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare voorramen, stuurbekrachtiging, toerenteller, in carrosseriekleur gespoten bumpers en wieldoppen. Deze laatste uitvoering is overigens tegen meerprijs leverbaar met een drietraps automatische transmissie.
Fatsoenlijk
Suzuki heeft grootse plannen met nieuwe Alto. De Nederlandse importeur denkt dit jaar maar liefst 17.900 nieuwe auto’s te gaan verkopen waarvan ongeveer een kwart Alto zullen heten. De nieuwe Alto is dan ook een belangrijke pijler in het assortiment van Suzuki dat sinds de introductie van de Alto meer dan zeven miljoen exemplaren van dit kleintje op de weg heeft weten te zetten.
Met de nieuwe Alto gaat het absoluut lukken. De auto is niet alleen zuinig en scherp geprijsd maar bovendien een heel fatsoenlijk vervoermiddel waarvoor je je helemaal niet hoeft te schamen. De Alto wordt door een redelijk pittig machientje aangedreven, steekt netjes in elkaar en beschikt over een uitrusting die niet bepaald zuinig genoemd kan worden. Eigenlijk staat niets een groot succes in de weg. Probleem is echter alleen dat een groot aantal mannen de auto als een verlengstuk van hun persoonlijkheid beschouwen. Die zouden een weekje Alto cadeau moeten krijgen. Dat zou in heel wat geesten de zaken weer een beetje in perspectief zetten.
Suzuki Alto 1.1 GLS 5-deurs