„Mobieltjesmarkt groeit nauwelijks”
De Nederlandse markt voor mobiele telefonie zal dit jaar nauwelijks groei laten zien. Ondanks de grote stroom aan nieuwe diensten verwacht het onderzoeksbureau Telecompaper een omzet die hooguit 2 procent groter is dan die van 2004.
Dit liet het bureau maandag weten in een analyse van de telecommarkt. Vorig jaar boekten de bedrijven die in Nederland actief zijn in de mobiele telefonie een gezamenlijke omzet van 5,7 miljard euro. Dit is bijna 6 procent meer dan in 2003.
Telecompaper tekent daarbij aan dat de groei werd gerealiseerd dankzij een forse toename van het aantal klanten. De mobieletelecomaanbieders hadden eind vorig jaar 16 miljoen klanten, tegen 13,5 miljoen in december 2003. KPN was volgens het onderzoeksbureau goed voor een marktaandeel van 38 procent en Vodafone voor 22,9 procent. Telfort is de nummer drie met 14,4 procent.
De gemiddelde omzet per klant daalde voor de ondernemingen, vooral doordat veel telefoons na aankoop weinig of niet meer gebruikt werden. Telecomaanbieders maken dit ook wel erg gemakkelijk door toestellen met flink wat subsidie aan te bieden. Ze kregen daardoor te maken met doorverkoop van de telefoons in het buitenland. KPN wil dit fenomeen tegengaan door de prijzen voor zijn telefoonpakketten met beltegoed te verhogen.
De Nederlandse markt is nu behoorlijk verzadigd. Om klanten te trekken zullen telecombedrijven vooral op de prijs concurreren, aldus Telecompaper. De prijsdruk was vorig jaar al zichtbaar, onder meer in de vorm van een sms-oorlog die KPN begon. Telecompaper constateert dat de prijsconcurrentie in de laatste maanden van 2004 verder is toegenomen. Gelijktijdig moesten ondernemingen ook hoge kosten maken om klanten te winnen. Consumenten krijgen tegenwoordig zelfs gratis tv’s en spelcomputers bij een telefonieabonnement voor een vast maandbedrag.
Nieuwe diensten, zoals het verzenden van foto’s en het binnenhalen van internetpagina’s via snellere verbindingen (umts, gprs, Edge), zorgden vorig jaar voor 703 miljoen euro aan inkomsten. Dit betekende een groei van 38 procent ten opzichte van 2003. Telecompaper verwacht een verdere toename dit jaar, maar pas in 2006 gaan deze diensten echt een belangrijke bijdrage leveren aan de omzet.