Campagne tegen identiteitsfraude
Er komt een campagne die consumenten en bedrijven bewust moet maken van de gevolgen van identiteitsfraude. De campagne is een van de belangrijkste punten waar het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) dit jaar aandacht aan besteedt. Dat blijkt uit de jaaragenda, die het overlegorgaan eind vorige week heeft gepubliceerd.
Consumenten, bedrijven en banken worden de laatste jaren vaker het slachtoffer van identiteitsfraude, concludeert het MOB. Bij deze vorm van fraude stelen dieven identiteitsgegevens, die vervolgens worden gebruikt om rekeningen te plunderen of aankopen te doen op naam van het slachtoffer. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) constateert in haar jaarverslag, dat vorige maand verscheen, dat veel fraudegevallen zijn terug te voeren op identiteitsdiefstal.
Het MOB wil consumenten dit jaar ook beter duidelijk maken in welke winkels zij contant geld kunnen opnemen. Daartoe zijn stickers gemaakt, waarop verder staat hoeveel geld klanten maximaal kunnen opnemen en welk tarief daarvoor in rekening wordt gebracht.
Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer is een breed overlegorgaan waarin onder andere De Nederlandsche Bank, de detailhandel, banken en consumenten zijn vertegenwoordigd. Het overlegorgaan werd in 2002 ingesteld door minister Zalm van Financiën met als doel te werken aan de efficiëntie van het betalingsverkeer in Nederland.