Binnenland

Akkoorden over hsl en Westerschelde

Nederland en België respectievelijk Vlaanderen hebben een akkoord bereikt over de aanleg en exploitatie van de hogesnelheidslijn-zuid en de uitdieping van de Westerschelde.

ANP
11 March 2005 23:24Gewijzigd op 14 November 2020 02:19

Minister Peijs van Verkeer en de Vlaamse minister Peeters van Openbare Werken maakten dat vrijdag in Den Haag bekend.

Afgesproken is dat de snelle trein enkele malen per dag Den Haag en Breda zal aandoen. Ten opzichte van het oorspronkelijke reisschema zullen de treinen er 8 minuten langer over doen om van Amsterdam naar Brussel te rijden. Peijs meldde vrijdag dat zij hierover niet naar de rechter zal stappen. Nederland krijgt bij elke minuut vertraging geld ter compensatie zolang dit probleem niet is opgelost.

Peijs is er ook gerust op dat de Nederlandse Spoorwegen genoegen zullen nemen met dit resultaat en dat een schadeclaim van die kant in de vorm van een lagere jaarlijkse gebruiksvergoeding achterwege blijft. „Het zou me verbazen als ze daarmee kwamen.” De NS is vanaf 2007 148 miljoen euro per jaar schuldig voor het gebruik van het hsl-spoor.

Voor de Haagse verkeerswethouder B. Bruins is dit akkoord „een belangrijke stap voorwaarts.” Hij had hoger dan de acht snelle treinen ingezet. Hij gaat bij de NS nu vragen om acht extra shuttletreinen „met een hsl-interieur” richting Rotterdam.

Voor de Westerschelde komt het totaalpakket op een half miljard euro. Behalve om verdieping gaat het om de aanleg van 1000 hectare natuurgebied, waarvan 600 hectare in Nederland. Vlaanderen betaalt 80 procent, Nederland 20 procent. Minister Veerman (Landbouw) verzekerde dat de boeren hiervan niet de dupe zullen worden. Deze derde verdieping van de Schelde moet vanaf 2007 worden uitgevoerd.

Verbetering van de infrastructuur in Zeeland maakt deel uit van het akkoord. Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) erkende dat de provincie moeite zal hebben met dit akkoord, maar deze krijgt een dikke vinger in de pap bij de uitwerking van de plannen.

In Zeeland is het besluit om de Westerschelde te verdiepen inderdaad niet goed gevallen. Het Bestuurlijk Overleg Westerschelde (BOW) van onder meer provincie, gemeenten en waterschappen zegt teleurgesteld te zijn in deze nieuwe verdieping van de vaargeul.

Zeeland krijgt de lasten en de haven van Antwerpen profiteert. Straks kunnen schepen passeren met een diepgang tot 15 meter. Die varen vlak langs de Zeeuwse kust. Zeeland kan ook de gevolgen voor de natuur nog niet overzien.

Als compensatie voor de verdieping krijgt de provincie onder meer 100 miljoen euro van het Rijk om de bereikbaarheid van de eigen havens te verbeteren. Ook krijgt Zeeland 200 miljoen euro voor de aanleg van 600 hectare nieuwe natuur langs de oevers.

Peijs, evenals premier Balkenende op zijn wekelijkse persconferentie, ontkende bij hoog en bij laag elke koppeling tussen de twee dossiers. Maar de Tweede Kamer was zo kwaad op de Belgen vanwege de vertraging in de reistijd naar Brussel, dat zij dreigde de Westerschelde-overeenkomst tegen te houden. Het uiteindelijke verdrag moet door de Tweede Kamer en het Vlaams Parlement worden goedgekeurd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer