Twee ton boete voor Durion
De toezichthouder op de energiemarkt, DTe, heeft het energiebedrijf Durion een boete opgelegd van 220.000 euro. Durion werft volgens de waakhond op oneerlijke en misleidende wijze klanten.
De DTe sprak donderdag van een ernstige overtreding van de wet. Het is de eerste keer dat de dienst een boete uitdeelt.
De toezichthouder heeft Durion bovendien twee dwangsommen opgelegd. Als het energiebedrijf niet binnen drie weken het verkooppersoneel eerlijk laat werken, moet het 20.000 euro per dag betalen. Binnen twee maanden moet Durion in staat zijn om de telefonische gesprekken te bewaren, zodat de DTe kan nagaan of deze wel eerlijk verlopen. Voor ieder gesprek dat dan niet beschikbaar is, brengt de toezichthouder 1000 euro in rekening.
De DTe verlengde maart vorig jaar de vergunning van Durion, sinds 2003 onderdeel van Energiebedrijf.com, voor de levering van groene stroom. Een voorwaarde was dat de onderneming haar omstreden klantenwerving zou aanpassen. De toezichthouder bleef echter klachten van consumenten binnenkrijgen over Durion.
Durion wekt volgens de DTe bij klanten de indruk dat ze worden benaderd door hun huidige energieleverancier die een korting op de rekening aanbiedt. Het bedrijf licht consumenten ook fout in over besparingen die een contract bij Durion zou opleveren. Daarnaast stuurt de leverancier vaak contracten op als iemand alleen om informatie vraagt.
„Door de handelwijze van Durion wordt het vertrouwen van de consument in de vrije energiemarkt geschaad", liet DTe-directeur G. van Zijl weten. „Consumenten zullen, na dergelijke contacten met Durion, terughoudender zijn om overeenkomsten te sluiten met nieuwe leveranciers".