Consumentenbond wil dat ACM optreedt tegen bakfietsmerk Babboe
De Consumentenbond wil dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) optreedt tegen Babboe. De geplaagde bakfietsfabrikant is te langzaam met het uitvoeren van een terugroepactie, communiceert slecht en dwingt consumenten tot „ongunstige keuzes”, vindt de consumentenorganisatie.
Babboe moest eerder dit jaar op last van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) stoppen met de verkoop van zijn bakfietsen en duizenden verkochte fietsen terugroepen. Verschillende modellen bleken onveilig.
Consumenten hebben volgens de Consumentenbond recht op reparatie of een vervangende fiets „binnen een redelijke termijn”. Maar volgens de bond moeten consumenten maanden wachten op controle, reparatie of een nieuwe fiets, terwijl ze hun huidige exemplaar al sinds februari niet mogen gebruiken. Mensen die een bakfiets hebben van vijf jaar of ouder krijgen een voucher voor een nieuwe fiets, maar het aanbod daarvoor was lange tijd klein en ongeveer de helft van de fietsen was niet leverbaar, volgens de Consumentenbond.
Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond zegt Babboe herhaaldelijk te hebben aangesproken op de problemen. „Maar het bedrijf weigert pertinent zijn zaakjes op orde te brengen en zich aan de regels te houden”, zegt ze. Volgens haar blijft er weinig anders over dan naar de toezichthouder te stappen. „Als Babboe niet goedschiks wil, dan maar kwaadschiks.”
In eerste instantie volgde ook een strafrechtelijk onderzoek naar Babboe, maar het Openbaar Ministerie (OM) heeft dat in september gestaakt.