De FNV vreest dat er veel banen verloren zullen gaan bij Nederlandse toeleveranciers door de problemen in de Duitse auto-industrie. „Ik maak me zorgen, de komende maanden zullen cruciaal zijn,” zegt Hans Wijers, vakbondsbestuurder bij FNV Metaal. Volgens hem is de grote vraag welke maatregelen bedrijven en overheden zullen nemen om de situatie het hoofd te bieden.
Duitse autofabrikanten kampen met tegenvallende verkoopcijfers en de hoge kosten van de transitie naar elektrisch rijden. Tegelijkertijd stagneert ook de buitenlandse afzetmarkt, met name in China. Zowel Mercedes als BMW heeft zijn winstverwachtingen voor dit jaar naar beneden bijgesteld. Volkswagen wordt geconfronteerd met forse financiële tegenvallers als gevolg van zwakke autoverkopen. Voor het eerst in de geschiedenis overweegt VW zelfs fabrieken in Duitsland te sluiten.
Deze ontwikkelingen hebben een grote impact op Nederlandse toeleveranciers die sterk afhankelijk zijn van de Duitse auto-industrie. „De orders stromen momenteel niet binnen bij deze bedrijven. Als het in Duitsland stormt, hebben wij hier een zware stortbui”, waarschuwt Wijers. Hij voorziet dat de productie van sommige bedrijven mogelijk naar het buitenland zal worden verplaatst.
Volgens hem is Nedschroef, gevestigd in het Brabantse Helmond, een duidelijk voorbeeld van een bedrijf dat lijdt onder de problemen in Duitsland. „Ze nemen al langere tijd in kleine stappen afscheid van medewerkers. Waar er ooit zo’n 300 mensen werkten, zijn dat er nu nog maar 125”, zegt hij. „Elke keer verdwijnt er weer een stukje productie.”
Nedschroef, fabrikant van bevestigingsmaterialen voor auto’s, wil niet inhoudelijk reageren. „De directie onderzoekt momenteel de gevolgen en op dit moment kunnen wij hier verder geen commentaar op geven”, aldus het bedrijf.