Van Geel: Grondlawaai Schiphol onderschat
Het grondlawaai van taxiënde vliegtuigen over de Polderbaan van Schiphol is een onderschat probleem. Dat zei staatssecretaris Van Geel van Milieu maandag tijdens een werkbezoek aan Haarlemmermeer.
De bewindsman vindt dat deze kwestie volgend jaar moet worden meegenomen bij de evaluatie van het Schiphol-beleid.
Omwonenden klagen sinds de ingebruikname van de Polderbaan twee jaar geleden vooral over grondlawaai. Dat is echter niet in de Luchtvaartwet geregeld. Van Geel gaf maandag toe dat dit probleem over het hoofd is gezien. Hij sprak met bewoners uit Hoofddorp-Noord, die zeiden vrijwel dagelijks last te hebben van taxiënde en startende vliegtuigen.
De bewoners zouden het liefst een 20 meter hoge geluidswal langs hun woonwijk krijgen. Van Geel vroeg zich af of het probleem daarmee is opgelost. De gemeente laat op dit moment met de luchthaven onderzoeken wat de beste oplossing is.
De staatssecretaris ging verder op bezoek bij een stel in Haarlemmermeer dat dicht bij de Polderbaan woont maar zijn huis niet kan verkopen. Het paar vlucht in het weekeinde geregeld voor het vlieglawaai. Schiphol heeft 20.000 euro schade vergoed, maar daarmee zijn zij financieel niet uit de problemen. Ze vallen buiten alle regelingen. Van Geel: „Ik zou graag wat voor hen willen doen, maar je moet oppassen dat je niet te veel belooft.” De bewindsman beloofde de kwestie te bespreken met directeur Cerfontaine van Schiphol.
In Badhoevedorp bezocht hij dorpsbewoners die actie voeren voor omlegging van de A9. De snelweg loopt nu dwars door het dorp. Omlegging kost 245 miljoen euro. Een groot deel van dat bedrag is inmiddels toegezegd. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wil miljoenen uittrekken als blijkt dat er in de regio draagvlak is voor het plan.
Het knooppunt Badhoevedorp van de A9 is een van de negen plaatsen op snelwegen waar de luchtvervuiling de Europese norm overschrijdt. Van Geel zei gisteren dat omlegging van de weg om die reden wenselijk zou zijn. Hij vindt ook dat het project moet doorgaan, omdat de financiering bijna rond is. „Als er minder dan 10 procent ontbreekt, mag het niet meer sneuvelen.” Van Geel zei dat hij tussen 2010 en 2015 300 miljoen euro beschikbaar heeft voor plaatsen waar de luchtvervuiling boven de grens uitkomt. Mogelijk dat uit dat potje geld kan komen voor de omlegging van de A9.