Sinds deze zomer meren twee keer zo veel schepen aan in Rotterdam die Russisch vloeibaar gas (LNG) vervoeren. Een „zorgelijke en onwenselijke” ontwikkeling die mogelijk te maken heeft met het nieuwste sanctiepakket van de Europese Unie tegen Rusland, schrijft minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) aan de Tweede Kamer. Zij wil duidelijkheid van de Europese Commissie over mogelijk aanvullende maatregelen die het kabinet kan treffen.
De afgelopen jaren kwam er bij de Gate Terminal in Rotterdam maandelijks één LNG-carrier aan. In juli, augustus „en waarschijnlijk ook september” zijn het er steeds twee. Hermans wijst naar het nieuwe sanctiepakket van de Europese Unie, dat voor het eerst ook maatregelen tegen Russisch LNG treft. Het doorvoeren van vloeibaar gas uit Rusland naar landen buiten de EU wordt in het pakket verboden. Maar de import van Russisch LNG wordt niet aan banden gelegd. Door het doorvoerverbod „verleggen LNG-stromen zich”, legt Hermans uit. LNG dat in het verleden naar een ander land werd getransporteerd, „wordt nu mogelijk (alsnog) geïmporteerd door partijen die in de EU beschikken over LNG-importcapaciteit”.
Er is nog geen EU-sanctiemaatregel die de import van LNG op basis van bestaande contracten verbiedt, schrijft Hermans. Nederland heeft buiten de sanctie-afspraken om geen andere manieren om private contracten te ontbinden. Het kabinet wil juist de import van Russisch gas afbouwen, en zal daarom later dit jaar op een EU-bijeenkomst aandringen op verduidelijking van de regels. De toename van LNG in de Rotterdamse haven onderstreept wat de bewindsvrouw betreft „de noodzaak een duidelijke invulling te krijgen van de door de Europese Commissie geboden ruimte die individuele lidstaten krijgen om maatregelen te treffen”.
Hermans tekent aan dat de ontwikkeling „zeer waarschijnlijk niet leidt tot meer inkomsten voor de Russische federatie”.