Het vierde kind is op komst. Of de drie kinderen groeien fors en willen meer ruimte achter in de auto. Een zes- of zevenzitter flitst door het hoofd. Maar kan dat wel als er ook eisen worden gesteld aan de betaalbaarheid van zo’n auto op het gebied van aanschaf en brandstofverbruik?
Nieuwe zevenzitters, auto’s met een zogenaamde derde zitrij, zijn er volop te koop. De grote SUV’s bieden doorgaans die mogelijkheid. Maar daar hangt dan ook meteen een flink prijskaartje aan. Wie op internet gaat zoeken, merkt al snel dat na de traditionele hatchback (Opel Astra, Volkswagen Golf) de SUV de meest aangeboden categorie is. Nu is het fenomeen SUV al een hele tijd bekend, dus daarvan bestaat beslist een flink aanbod met de zogenaamde kop eraf. Auto’s die een stuk voordeliger zijn dan een nieuwe. De populariteit bepaalt echter de prijsstelling. Daarnaast is de categorie ruimtewagens (MPV’s) interessant. Denk aan auto’s als de Citroën Grand Picasso, Renault Espace en Opel Zafira, een type auto dat nieuw niet of nauwelijks meer wordt geleverd.
Nieuwe auto
Overigens is het belangrijk om te weten dat de ruimte op de extra rij zitplaatsen achterin bij de meeste auto’s prima geschikt is voor kleinere kinderen, maar dat volwassenen hun heil elders moeten zoeken. Bijzonder eigenlijk dat er maar één nieuwe auto op de markt is die betaalbaarheid, ruimte en zuinigheid met elkaar combineert. Dat is de Dacia Jogger, waar zelfs zeven volwassenen probleemloos in passen. De prijzen beginnen bij 26.650 euro voor een nieuwe auto. Zijn verre voorganger, de Logan MCV van de generatie van 2007 tot en met 2013, was er ook als zevenzitter met een zee aan ruimte achterin. Auto’s die nu in de prijscategorie 2500 tot 5000 euro worden aangeboden. Wel auto’s met de nodige ervaring (lees: kilometers) achter de rug.
„De ruimte op de extra rij zitplaatsen achterin is vaak prima geschikt voor kleine kinderen, maar volwassenen moeten hun heil elders zoeken”
Door de grote afstand tussen vloer en plafond bieden ruimtewagens doorgaans de meeste binnenruimte. Omdat alle inzittenden keurig rechtop zitten, blijft er daardoor meer ruimte voor de benen, met name de knieën. De lange versies van de aloude ruimtewagens scoren op dit punt uitstekend. Denk aan de Chrysler Grand Voyager, die tot 2011 in Nederland werd geleverd. De laatste versies beschikken louter over een 6 cilinder benzinemotor. Auto’s die niet zuinig zijn en ook door hun hoge gewicht ongunstig uitkomen in de wegenbelasting. Europese grote ruimtewagens zijn onder meer de Ford Galaxy, Volkswagen Sharan en de Renault Espace. Die zijn allemaal geleverd met 4 cilinder benzinemotoren en een ruime keuze aan diesels.
Diesel
Een diesel werpt de volgende vraag of overweging op. De populariteit van dieselmotoren is tegenwoordig erg laag. Dat heeft bij aanschaf van een gebruikte diesel een gunstig effect op de prijzen. Dieselbrandstof is goedkoper dan benzine en het gemiddelde brandstofverbruik valt doorgaans ook gunstiger uit. De keerzijde is de aanzienlijk hogere wegenbelasting. Daarbij komt ook nog dat steden in de toekomst diesels gaan weren. In sommige Europese landen is dat al het geval. Het is dus belangrijk om goed na te denken alvorens een diesel te kopen, maar het kan afhankelijk van de manier waarop de auto wordt ingezet een aantrekkelijke, zuinige en betaalbare optie zijn.
Een maatje kleiner is een model als de Citroën Grand C4 SpaceTourer, wellicht beter bekend onder zijn oude naam Picasso, die nog tot 2023 werd geleverd. Het benzineaanbod startte met een 3 cilinder 1,2 liter met turbo. Die motor staat niet als enorm betrouwbaar bekend en wordt nogal zwaar belast als er met regelmaat zeven personen aan boord zitten. De 1,6 liter 4 cilinder is een betere keuze, maar ook weer duurder en minder zuinig. Vergelijkbare modellen zijn de Ford Grand C-Max, Renault Grand Scénic en Peugeot 5008.
Sommige modellen werden alleen in een korte versie geleverd, zoals de Opel Zafira (tot 2019) en de Volkswagen Touran, maar wel met een derde zitrij. Logisch dat met name de beenruimte daarin behoorlijk krap is op de zo belangrijke derde zitrij. Dan zijn er nog wat Japanse mogelijkheden, zoals de Mitsubishi Grandis, Mazda 5 en de uit Korea afkomstig Kia Carens.
Zuiniger
Met betrekking tot het brandstofverbruik komt het er in grote lijnen op neer dat benzineauto’s zuiniger functioneren naarmate ze nieuwer zijn. Dat ligt niet aan de leeftijd van de motoren, maar aan de ontwikkelingen die autofabrikanten mede onder druk van de Europese Unie aan hun motoren hebben doorgevoerd. Dat betekent dat zuinigheid en betaalbaarheid bij de aanschafprijs veelvuldig met elkaar in tegenspraak zijn.
„Wie echt veel ruimte wenst, ontkomt niet aan het aanbod bestelbussen in een personenuitvoering”
Wie echt veel ruimte wenst, ontkomt niet aan het aanbod bestelbussen in een personenuitvoering. Omdat dit soort modellen in Nederland wordt belast met bpm, zijn de nieuwprijzen behoorlijk hoog en dat is dan weer terug te vinden in de bedragen die voor gebruikte exemplaren worden gevraagd. Bovendien hebben deze bussen vaak een dieselmotor en dat heeft mede door hun forse gewicht een stevige wegenbelasting tot gevolg. Een nadeel van het formaat kan bovendien zijn dat deze auto’s niet gemakkelijk in een krappe garage passen. Een groot voordeel voor een groot gezin is echter dat er in dit soort zevenpersoonsbussen achter de achterste zitrij nog volop bagagevolume beschikbaar blijft.
De algehele conclusie is dat het vinden van grote auto’s met zeven zitplaatsen geen probleem is. Er is ook voldoende aanbod van betaalbare exemplaren die al wat jaren oud zijn. Maar als we tegelijk kijken naar het brandstofverbruik van de doorgaans grote en zware auto’s en het aan het gewicht gekoppelde tarief voor de wegenbelasting, dan is het niet gemakkelijk om de gevraagde eigenschappen te combineren voor een bescheiden budget.