Buitenland

„Al-Qaida Irak wint internetoorlog”

Je hebt de oorlog in de straten van Bagdad, en de propagandaoorlog op internet. Wie de eerste wint valt nog te bezien, maar al-Qaida in Irak is bezig de tweede naar zijn hand te zetten. Daarover bestaat geen twijfel, aldus islamoloog Mohamed Salah uit Caïro.

AP
4 March 2005 20:20Gewijzigd op 14 November 2020 02:18
BAGDAD – Aanhangers van de radicale sjiitische geestelijke Muqtada al Sadr betuigden vrijdag in Bagdad tijdens het vrijdaggebed hun steun aan Al Sadr. Foto EPA
BAGDAD – Aanhangers van de radicale sjiitische geestelijke Muqtada al Sadr betuigden vrijdag in Bagdad tijdens het vrijdaggebed hun steun aan Al Sadr. Foto EPA

Het laatste bewijs is de lancering deze week van een nieuw, professioneel vormgegeven internetmagazine: Zurwat al-Sanam, oftewel Het Topje van de Bult van de Kameel. De titel verwijst voor moslims naar het toppunt van geloof en deugd.

Het magazine telt 43 kleurrijke pagina’s en is het nieuwe propagandakanaal van al-Qaida in Irak, met de kanttekening dat het moeilijk is om met 100 procent zekerheid na te gaan of de terreurbeweging werkelijk de uitgever is.

Deskundigen menen dat het magazine inderdaad afkomstig is van al-Qaida in Irak. Volgens terreurexpert Evan Kohlmann uit Washington is het doel van het magazine om de terreurbeweging neer te zetten als een professionele organisatie, die precies weet waar ze mee bezig is: zo veel mogelijk strijders rekruteren voor de heilige oorlog in Irak.

En de inhoud? Die bestaat voornamelijk uit een mengelmoes van teksten, traktaten en brieven die al eerder op internet verschenen. Verder een belofte van trouw van de leider van al-Qaida in Irak, Abu Musab al-Zarqawi, aan Osama bin Laden, een belofte om de strijd door te zetten en loftuitingen van Bin Laden aan Al-Zarqawi’s strijders.

Op de cover staat het logo van al-Qaida in Irak: een AK-47 in een open koran, met op de achtergrond een wereldbol en een arm en een vinger die omhoogwijzen. En natuurlijk een foto van de Amerikaanse president George Bush.

De ervaring leert dat extremistische moslims experts zijn geworden in het gebruik van internet. „Ze lijken een internetoorlog te voeren die ze aan het winnen zijn”, aldus Salah.

Kohlmann is het daarmee eens. Hij beschouwt het magazine als effectievere propaganda dan de regelmatige verklaringen op internetforums. Met Het Topje van de Bult van de Kameel heeft al-Qaida in Irak volgens hem een nieuw propagandaniveau bereikt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer