Ruim 200 gedupeerden storing Eindhoven vragen hulp EUclaim
Meer dan tweehonderd getroffen passagiers van de storing op Eindhoven Airport hebben woensdag advies ingewonnen bij claimorganisatie EUclaim. Volgens een woordvoerder stond de telefoon roodgloeiend, maar ligt het totale aantal gedupeerden veel hoger. De reizigers vroegen of ze recht hebben op compensatie, maar daarin moet EUclaim ze teleurstellen.
De luchtvaartmaatschappijen konden niets doen aan de storing en hoeven daardoor de kosten niet te compenseren, zegt de woordvoerder. „Maar ze hebben wel te allen tijde een zorgplicht naar hun passagiers. Dat betekent dat ze een vervangende vlucht moeten regelen en eten, drinken en indien nodig een hotelovernachting moeten vergoeden.” Passagiers kunnen die kosten volgens hem later declareren.
De Consumentenbond heeft nog geen vragen gehad van gedupeerde reizigers. Een woordvoerster geeft aan dat passagiers ook zelf elders een vervangende vlucht kunnen boeken, mocht hun vliegmaatschappij niet met een alternatief komen. „Die kosten kun je dan declareren, maar die vlucht moet dan wel in dezelfde boekingsklasse zijn en op dezelfde route.” Ook kunnen reizigers hun geld terugvragen van de vliegmaatschappij of kiezen voor een vervangende vlucht, maar dan op een later moment.
De problemen waren het gevolg van een fout in een softwarecode voor toegang tot een belangrijk glasvezelnetwerk voor defensielocaties. Dit trof behalve de Eindhovense luchthaven ook overheidsdiensten. Tientallen vluchten werden geannuleerd.