Onwrikbaar op een weiland bij Wesel
Hoog en droog ligt het schip van Douwe Groen in een weiland bij het Duitse Wesel. De Friese schipper zit al vier weken met zijn 80 meter lange vrachtschip onwrikbaar vast op de drooggevallen landtong. „Nooit gedacht dat mij dat nog eens zou overkomen.” Woensdag probeerde bergingsbedrijf Mammoet de schipper weer vlot te trekken.
Het is een bezienswaardigheid. Duitse ramptoeristen lopen massaal uit, Nederlandse en Duitse media verdringen zich om het onfortuinlijke schip. Het is ook een wonderlijk gezicht. Een Nederlands motorvrachtschip midden in een Duits weiland. Groen (46) kan er weer om lachen. „Voorbijgangers vragen of ik wel een melkquotum heb.”
Op 25 maart voer de schipper uit Drachten met zijn ”Nocht” (1351 ton) van Doesburg naar het baggerdepot bij het Duitse Wesel om 1300 ton zand te laden voor Enschede. „Ik ben daar één keer eerder geweest, elf jaar geleden”, vertelt de schipper. „Het zag er nu heel anders uit. Toen ik aankwam was het één grote watervlakte. Hier en daar stak een boompje boven het water uit.”
Om problemen te voorkomen, vroeg Douwe telefonisch assistentie van een schipper van een nabijgelegen baggermolen. „De beste man zei dat ik iets naar stuurboord moest en dan recht vooruit.” Voor de Fries het wist, zat hij met zijn schuit vast op een ondergelopen landtong. De schipper had het niet slechter kunnen treffen. Het water van Rijn bevond zich op het hoogste punt van het jaar. De dagen daarna zakte het water 5 meter. In een mum van tijd zat het schip muurvast.
De schipper is bepaald geen groentje op het water. Al 28 jaar is Groen aan boord te vinden. Sinds 1981 vaart hij voor zichzelf. De laatste jaren doet de schipper, vader van zes kinderen, het iets rustiger aan. „Je moet kiezen tussen de wal en het internaat. Als je het echt goed wilt doen, moet je op tijd varen, efficiënt werken en miljoenen investeren. Ik hou niet van dat gejakker op het water.” Daarom klust de schipper er regelmatig bij als scheepshandelaar.
Het Duitse avontuur komt erg ongelegen. Morgen ligt het schip precies een maand stil. De afgelopen weken hebben Groen en zijn stuurman op zijn schip gebivakkeerd om plundering te voorkomen. Twee keer heeft de schipper ongewenst bezoek gehad. „Een Duitser dacht er met mijn roeiboot vandoor te kunnen gaan. Dat ging dus even niet door.”
Dagelijks komen mensen een kijkje nemen. Hij reageert laconiek op de stormloop van mens en media op de toeristische trekpleister. „Alle kranten zijn langs geweest. Behalve het Nederlands Dagblad, dat heb ik nog niet gezien”, aldus de gereformeerd vrijgemaakte schipper.
De schadepost is aanzienlijk. In minder dan een maand tijd heeft de ondernemer 50.000 gulden schade opgelopen. De schipper moet zelf voor de kosten van het stilliggen opdraaien. „Natuurlijk is het niet leuk, ik zit hier niet voor de lol”, antwoordt de Fries nuchter.
Tegelijkertijd relativeert hij de schade. „Wanneer je het vergelijkt met andere schades valt het nog wel mee. Als je motor vastloopt, vindt niemand dat gek. Maar dat grapje kost wel een 300.000 gulden.”
Een schade-expert verwonderde zich over de rustige reactie van Groen. „Wat moet ik? Koppen in de krant krijgen: Schipper in shocktoestand uit weiland gehaald?”
De berging kost tonnen. „We schrokken ons in eerste instantie naar van de prijzen.” De rekening kan de schipper doorsturen naar zijn verzekeringsmaatschappij. Hij heeft inmiddels zeven bergingsbedrijven langszij gehad. „In het begin springen de vonken ervan af. Later reageer je rustiger.”
Het verschil tussen de hoogste en de laagste offerte bedraagt 65.000 euro. Mammoet rolde uiteindelijk als gunstigste uit de bus. Exacte bedragen mag Douwe in opdracht van Mammoet niet noemen. Sloop van het schip is geen optie. Met een waarde van 750.000 gulden is de Nocht -„een oud beestje”- toch te courant om er de slijptol in te zetten, aldus de schipper en scheepshandelaar.
Het bergingsbedrijf heeft gisteren luchtkussens onder het schip aangebracht. Daarop moet het 80 meter lange vrachtschip over een afstand van 140 meter naar een meertje worden gerold. De eerste tientallen meters zijn gisteren afgelegd. Met succes. In het meertje is een dam gelegd om extra veel water te verzamelen. Vanaf daar moet de schipper weer het ruime sop kunnen kiezen.
Groen heeft alle vertrouwen in het bergingsklus van Mammoet. „Het bedrijf is er ook in geslaagd de Koersk uit de Barentszzee naar boven te halen. Het is een gerenommeerd bedrijf. Het heeft een naam hoog te houden. Als Mammoet net zo veel knowhow heeft voor het bergen boven water als onder water, moet het absoluut goed komen.”