Laurus duikt diep in de rode cijfers
Het supermarktconcern Laurus is vorig jaar door de prijzenslag met de concurrentie diep in de verliezen beland.
De eigenaar van ketens als Edah, Super de Boer en Konmar meldde vrijdagmorgen dat het nettoverlies is uitgekomen op 128 miljoen euro. In 2003 was er nog een winst van 9 miljoen euro.
Het verlies komt niet onverwacht. Laurus stelde in september vorig jaar bij de publicatie van de halfjaarcijfers al dat de prijzenslag een grote impact zou hebben op het nettoresultaat.
De omzet zakte met 600 miljoen euro tot 3,5 miljard euro. Een deel van deze daling, ruim 200 miljoen euro, is te wijten aan de verkoop van de Belgische activiteiten. De teruggang in Nederland is veroorzaakt door prijsverlagingen en lagere verkoopvolumes, aldus het concern.
Het verlies komt overeen met de verwachtingen van analisten. Toch daalde de beurskoers van het concern vanochtend in Amsterdam met 1,6 procent tot 4,24 euro.
Laurus had vorig najaar al aangegeven voor bijna 100 miljoen aan bijzondere lasten te moeten boeken. Daar zit onder meer een afschrijving van 69 miljoen euro bij op de goodwill die is betaald bij de overname van de Groenwoudt/Nieuwe Weme-winkels. Voor een reorganisatie, waarbij 1290 banen verdwijnen, is een voorziening getroffen van 26 miljoen euro.
Laurus moest vorig jaar marktaandeel inleveren doordat Ahold-dochter Albert Heijn in oktober 2003 met een agressieve prijzenoorlog begon. Andere ketens volgden snel, maar bij Edah, Super de Boer en Konmar bleven minder klanten komen. Het gezamenlijke marktaandeel van de Laurus-winkels daalde van 18,3 procent in 2003 tot 16,4 procent vorig jaar.
Laurus hoopt dit jaar de resultaten op te krikken met vernieuwde winkelformules. Het concern heeft de eerste aanzet vorig jaar gegeven. De komende jaren is een fors investeringsprogramma op touw gezet om marktaandeel terug te winnen. Zo zijn in de tweede helft van vorig jaar veertig winkels met de formule Edah Lekker & Laag geopend. De reguliere Edah-winkels zijn niet in staat de omzet op peil te houden.
Laurus, dat voor 45 procent eigendom is van het Franse detailhandelsconcern Casino, wil geen winstverwachting uitspreken voor dit jaar. Dit komt door onzekerheid over de duur en de hevigheid van de prijzenslag die nu nog steeds woedt in de supermarktwereld. Ook weet Laurus niet of de nieuwe formules zullen aanslaan.
Kostenreductie blijft een belangrijk aandachtspunt voor Laurus. Het concern wil geld besparen door processen in de winkel slimmer te organiseren, onder meer door inzet van nieuwe computerprogramma’s.
Laurus kondigde vrijdag ook aan dat de prijzen van 250 artikelen bij de Edah-winkels met 5 tot 10 procent worden verlaagd. Meer prijsverlagingen zitten in het vat, aldus Laurus. Edah moet zich daarmee gaan profileren als prijsvechter.