Reiziger zal moeten wennen aan overlast door werk aan de weg
Al geruime tijd is bekend dat veel infrastructuur, aangelegd na de Tweede Wereldoorlog, zo goed als ‘op’ is. Om groot onderhoud te kunnen plegen, worden belangrijke verkeersaders afgesloten. Met grote hinder voor reizigers. De eerlijke boodschap is dat die daarmee echt zullen moeten leren leven.
Het ging het afgelopen weekend goed fout rond Nieuwegein. Door de afsluiting van de A2 in zuidelijke richting vanwege onderhoud aan de weg, ontstond er een verkeerschaos rond die gemeente. Automobilisten die probeerden een andere route door Nieuwegein te kiezen, kwamen muurvast te zitten, omdat de wegen het vele verkeer niet konden verwerken. Sommige autobestuurders stonden uren in de file. De gemeente Nieuwegein is inmiddels met Rijkswaterstaat in gesprek gegaan om de komende weekenden, als de weg opnieuw wordt afgesloten, een verkeerschaos te voorkomen.
De A2 is zeker niet het enige knelpunt in de infrastructuur waar de komende jaren dringend groot onderhoud nodig is. Zo is er al weken overlast rond Amsterdam, waar een deel van de noordelijke ringweg A10 is afgesloten vanwege werkzaamheden. Met alle gevolgen van dien.
Ook op het spoor is het voor reizigers afzien. Dit jaar zijn er 400 projecten waarbij aan het spoor gewerkt moet worden, waardoor er minder of geen treinen over bepaalde trajecten kunnen rijden. Zo is Amersfoort zeven weken zo goed als onbereikbaar geweest. Dat had grote gevolgen voor treinreizigers, omdat de stad een belangrijk knooppunt van railinfrastructuur is tussen West- en Oost-Nederland.
Woordvoerders van Rijkswaterstaat en ProRail vertellen intussen het akelige, maar wel eerlijke verhaal. En dat is dat Nederlanders zullen moeten leren leven met afgesloten wegen of met wegen waar langdurig over smallere rijstroken gereden zal moeten worden omdat er onderhoud gepleegd wordt.
Omdat in ons land de infrastructuur steeds intensiever wordt gebruikt, zullen weggebruikers moeten leren accepteren dat onderhoud aan de weg –soms veel– pijn doet. De tijd dat die pijn met omleidingen grotendeels kon worden verlicht, is definitief voorbij. Soms moeten belangrijke verkeersaders echt helemaal dicht, omdat er dan tempo gemaakt kan worden met de werkzaamheden.
Wie weleens gebruikmaakt van wegen in de buurlanden, zal erkennen dat de infrastructuur in Nederland over het algemeen zeer goed onderhouden is. Wie prijs stelt op die hoge kwaliteit van het wegennetwerk zal moeten accepteren dat sommige bestemmingen tijdens werk aan de weg simpelweg niet te bereiken zijn. Hetzelfde geldt voor het spoor. Thuiswerken of de reis uitstellen zijn dan de enige alternatieven.
Tegelijk is het aan onder andere Rijkswaterstaat om te voorkomen dat het verkeer in dorpen of steden vastloopt en dat weggebruikers uren stilstaan of niet te bereiken zijn voor hulpdiensten. Een goed onderhouden wegennet is belangrijk, maar veiligheid van de bestuurders is nóg belangrijker.