Aardbeving in Berkenwoude door verkeer
Schilderijen klapperen tegen de muur, mensen worden wakker, het alarm van de auto gaat af. Als er in de Dorpsstraat van Berkenwoude een zwaar voertuig voorbijkomt, lijkt het of er een aardbeving aan de gang is. „Kracht 5 op de schaal van Richter”, beweren omwonenden. Ze vragen de gemeente al jaren iets aan het probleem te doen. Met resultaat.
Op de bank in zijn woonkamer voel je de grond golven als er een tractor voorbijkomt. Het raam trilt in zijn sponningen. Aanwonende Patrick Heuvelman overdrijft niet. „Nu rijdt deze nog rustig. Maar als ze harder rijden, is het tien keer zo erg.”
Het zware verkeer veroorzaakt trillingen die het niet-onderheide huisje beschadigen. Buiten zijn grote scheuren in de gevel te zien. Een ruitje op de bovenverdieping is gebarsten. „Ik wil de boel graag restaureren, maar dan moet er wel iets aan het probleem gedaan zijn, anders blijf ik bezig.”
Sinds kort heeft Heuvelman ook concreet bewijs dat het zware verkeer de oorzaak is van de schade. In verband met heiwerkzaamheden bij het verderop gelegen cultureel centrum is er een trillingsmeter aangebracht op de gevel van zijn huis. De uitslag van het onderzoek kwam in januari binnen. „Een huis kan zonder probleem 1,25 millimeter op en neer bewegen. Maar bij ons was dat soms meer dan 6 millimeter.”
Door de publiciteit te zoeken, hoopt de bewoner van de Dorpsstraat dat bestuurders van vrachtwagens en tractoren hun snelheid aan gaan passen. „Je mag hier maar 30 kilometer per uur, maar uit onderzoek blijkt dat slechts 35 procent van het verkeer zich daar aan houdt.”
Politie die de snelheid controleert, heeft Heuvelman nog nooit in zijn straat gezien. „Volgens een convenant uit 2000 moet het hoogheemraadschap van Schieland en Krimpenerwaard voor de handhaving zorgen. Zij hebben 250 uur per jaar ingekocht bij de politie om dat uit te voeren.”
Volgens woordvoerster Chris Nordanes heeft het hoogheemraadschap geen zeggenschap over de politie. „De bewoners moeten klagen bij de politie, die dan actie hoort te ondernemen.”
Naast een snelheidsbeperking geldt er in de Dorpsstraat ook een gewichtsbeperking. Heuvelman: „Verkeer zwaarder dan 15 ton mag hier niet komen, mits het een ontheffing heeft van het hoogheemraadschap. Sinds 7 februari zijn er echter al zeven ontheffingen afgegeven, ook aan bedrijven die hier niet uit de polder komen. En het gaat dan om meerdere voertuigen per bedrijf. Het hoogheemraadschap moet strenger omgaan met het ontheffingsbeleid.”
Volgens woordvoerster Nordanes krijgt slechts een minimumaantal bedrijven een ontheffing. „Alleen voertuigen die daar redelijkerwijs niet kunnen worden geweerd.”
Al met al is er heel wat onduidelijkheid over wie nu verantwoordelijk is voor de handhaving van de snelheids- en gewichtsbeperkingen. Heuvelman: „We worden gewoon van het kastje naar de muur gestuurd.”
Samen met de buren heeft Heuvelman de gemeente Bergambacht gevraagd het wegdek te repareren, omdat kuilen voor extra trillingen zorgen. Ook willen zij dat de gemeente snelheidsremmende maatregelen neemt. „Natuurlijk geen drempels, want dat verergert het probleem. Maar asverlegging en wegversmallingen werken ook goed.”
De Berkewoudenaren worden op hun wenken bediend. Dinsdagavond gaf de gemeenteraad haar toestemming aan een herstratingsplan in de kern van Berkenwoude. Wethouder A. van Erk: „Aan de westkant van de Dorpsstraat komt voor de zomervakantie een asverlegging. Voor het huis van Heuvelman is een wegversmalling gepland.”
De wethouder vindt dat de bewoners zelf ook wat aan de overlast kunnen doen. „Ze kunnen bijvoorbeeld hun huizen alsnog laten onderheien. Met een stevige fundering is het probleem ook verholpen.”