Nieuwe Jeep vriendelijke alleskunner

Jeep behoort inmiddels tot de zeldzame categorie merknamen die tot soortnamen zijn uitgegroeid en schaart zich daarmee tussen ‘grootheden’ als Spa en Aspirine. “Jeep” is in de loop der jaren uitgegroeid tot een instituut waarvan de naam niet alleen verbonden is aan de eigen auto’s, maar tevens door leken ten onrechte gebruikt wordt om Suzuki’s Vitara en Daihatsu’s Terios te categoriseren.

9 November 2001 16:49Gewijzigd op 13 November 2020 23:16
De nieuwe Jeep Cherokee heeft het vriendelijke gezicht van zijn stamvader, de Willy’s. - Foto RD, Anton Dommerholt
De nieuwe Jeep Cherokee heeft het vriendelijke gezicht van zijn stamvader, de Willy’s. - Foto RD, Anton Dommerholt

De Jeep Cherokee heeft zich na bijna twee decennia eveneens blijvend op het netvlies van de liefhebber vastgezet. Sinds kort is er een nieuwe Cherokee, die opvallend anders en vooral beter is dan zijn voorganger.

De nieuwe Cherokee is een compleet andere verschijning. Hij doet in nagenoeg geen enkel opzicht denken aan de editie die hij aflost. Op het eerste gezicht lijkt de Amerikaan te zijn gekrompen, maar een nadere bestudering van de maten ontkracht die aanvankelijke indruk. De Cherokee is in alle richtingen gegroeid waarbij vooral de toegenomen hoogte opvalt. De eerste editie Cherokee had meer weg van een hoog op de wielen staande stationwagon, zijn opvolger daarentegen neemt een duidelijker stelling in.

Met de komst van de nieuwe Cherokee en de recente aanpassingen aan grotere broer Grand Cherokee probeert Jeep zijn marktpositie in de komende jaren te versterken. Een positie die onder druk staat. Elk zichzelf respecterend merk heeft wel een terreinwagen of terreinwagenachtige in het programma. Auto’s die een stoer uiterlijk combineren met een comfortabel weggedrag en daarmee traditionele terreinwagens als de uit 1984 daterende eerste generatie Cherokee in een lastige positie gebracht hadden.

Stoere auto
De nieuweling oogt ronder en vriendelijker dan zijn voorganger, maar is tegelijkertijd onmiskenbaar een stoere auto. Dikke uitgeklopte wielkasten zetten de toon terwijl de grote grille met stalen spijlen refereert aan de afkomst van de Cherokee. De markante grille wordt gemarkeerd door twee grote ronde koplampen die ontleend zijn aan de voorplecht van de karakteristieke Willy’s Jeep, die door de geallieerde strijdkrachten bijna zestig jaar geleden ingezet werd als militair voertuig.

Bij een nieuwe Cherokee horen nieuwe motoren. Jeep levert een drietal aandrijfbronnen die weliswaar hun weg reeds naar een aantal Chryslers hebben gevonden maar in de Cherokee hun debuut beleven. Zo wordt de basis gevormd door een 108 kW/147 pk sterke 2,4 liter zestienklepper. Veelrijders worden bediend met 2,5 liter viercilinder direct ingespoten commonrail turbodiesel die een maximumvermogen van 105 kW/143 pk heeft. Koning onder de Cherokee-motoren is ongetwijfeld de 3,7 liter zescilinder benzinemotor die een maximumvermogen van 155 kW/208 pk bij 5200 tpm weet te genereren en daarnaast goed is voor een maximumkoppel van 312 Nm bij 3800 tpm. De importeur vaardigde voor deze test de krachtpatser uit de reeks af met een topsnelheid van 180 km/u en een schrikbarende brandstofconsumptie. De 1822 kilogram wegende Amerikaan slorpte gemiddeld iedere 6,1 kilometer een liter euroloodvrij naar binnen. Deze dorst heeft niet alleen gepeperde brandstofnota’s maar ook een beperkte actieradius tot gevolg, want met een brandstoftank van 70 liter groot kom je maar zo’n 400 kilometer ver.

Ladderchassis
Het ladderchassis van weleer heeft plaatsgemaakt voor een zelfdragend chassis. De bladveren achter van toen zijn vervangen voor schroefveren. De starre achteras is gebleven: een echte terreinwagen kan niet zonder. De effecten van deze ingrepen aan het onderstel zijn enorm. De Jeep Cherokee oude stijl toonde zich altijd een beetje nukkig op glad asfalt, maar de nieuweling doet zijn voorganger wat dat betreft snel vergeten. De onderstelaanpassingen hebben hun uitwerking niet gemist en de Cherokee is zowaar een comfortabele auto geworden.

Natuurlijk helt de auto in bochten meer dan normaal en natuurlijk laat de starre achteras zich bijvoorbeeld op verkeersdrempels gelden. Maar voor een hoog zwaargewicht als de Cherokee is het weggedrag dik in orde. De Jeep toont zich stabiel in rechte lijn en reageert in snelle bochten met een goedmoedig soort onderstuur. De besturing is niet al te direct maar voorziet in voldoende gevoel. De standaard automatische multispeed transmissie schakelt voldoende alert en schokvrij.

Het interieur van de Cherokee onderstreept de progressie. De nieuweling beschikt over een logisch vormgegeven en modern ogend instrumentenpaneel. Het geheel laat zich eenvoudig bedienen en is opgetrokken uit prima materialen die bovendien goed in elkaar steken. Opvallend is de enorm hoge zit achter het stuurwiel. In de Cherokee toren je echt boven de rest van het verkeer uit, wat haast vanzelf een gevoel van onverschrokkenheid oproept.

Opvallend is verder de royale hoeveelheid ruimte die de Jeep voor de inzittenden in petto heeft. Zowel voor- als achterin is er meer dan voldoende bewegingsvrijheid voor hoofd en ledematen. De voorstoelen zijn daarnaast mooi vormgegeven en goed verstelbaar, zodat het vinden van een fijne zitpositie geen problemen oplevert. De achterbank daarentegen is nogal vlak en bovendien is de zitting aan de korte kant zodat een lange rit niet al te comfortabel kan worden uitgezeten.

Uitvoeringen
De Cherokee beschikt over een laadruimte van 821 liter en kan met het neerklappen van de achterbank vergroot worden tot maximaal 1954 liter. Onlogisch is echter dat de achterklep vervangen is door een korte onderdeur terwijl de ruit naar boven open scharniert. Je moet nu altijd twee handelingen verrichten om de zaak van achteren weer netjes gesloten te krijgen.

Jeep levert de Cherokee in een drietal uitvoeringen. De prijslijst begint met een bedrag van 69.989 gulden voor de Cherokee 2.4i Sport, die standaard voorzien is van zaken als ABS, airbags, airconditioning, audiosysteem met cd-speler en dakrails. Interessanter is echter de 6281 gulden duurdere Cherokee Sport Plus, die standaard voorzien is van elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, afdekzeil in de bagageruimte, elektrisch bedienbare ramen voor en achter en lichtmetalen velgen.

De Cherokee 2.5 CRD en 3.7 V6 zijn daarnaast nog leverbaar als Limited. Dat betekent nog eens extra’s als lederen (stoel)bekleding, in carrosseriekleur gespoten bumpers en buitenspiegels, boordcomputer, elektrisch verstelbare voorstoelen, sidebags, cruise control alsmede een hoogwaardiger audiosysteem.

Prijsstelling
De nieuwe Cherokee is een totaal andere auto dan zijn voorganger. Uiterlijk zijn er hoegenaamd geen overeenkomsten. Het strenge, relatief lage en hoekige silhouet van de eerste editie heeft plaatsgemaakt voor een vriendelijker en ronder koetswerk dat tevens hoger is. De Jeep Cherokee nieuwe stijl is daarnaast meer dan zijn voorganger in staat om in deze tijd als vervoermiddel geaccepteerd te worden. De Amerikaan is door zijn kwaliteiten op het asfalt goed voor alledaags gebruik, maar hij gaat off road niet uit de weg. Tel daarbij de rijkere uitrusting en de concurrerend gecalculeerde prijsstelling en de conclusie is duidelijk: de Cherokee gaat een succes worden. Dat is de auto ook aan zijn stand verplicht. Er staan immers vier letters op de voorplecht die tezamen een soortnaam vormen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer