EconomieAftappunt

Doorbraak: metro mag stroom geven aan trucks en stekkerauto’s

De Rotterdamse stadsvervoerder RET mag stroom afstaan aan burgers en bedrijven. Daardoor komt er weer meer ruimte op het elektriciteitsnet.

Joost van Velzen, Trouw
16 July 2024 20:33
De stroomkabels van de Rotterdamse stadsvervoerder RET mogen worden ingezet als stroomaftappunt voor burgers en bedrijven. beeld RET, Rick Keus
De stroomkabels van de Rotterdamse stadsvervoerder RET mogen worden ingezet als stroomaftappunt voor burgers en bedrijven. beeld RET, Rick Keus

Het is dringen op het Nederlandse elektriciteitsnet en daarom wordt naarstig gezocht naar nieuwe manieren om iedereen van stroom te kunnen voorzien. Een grote wens daarbij was altijd om de stroomkabels van de metro in te zetten als aftappunt voor burgers en bedrijven. Die wens gaat nu in vervulling, meldt de Rotterdamse stadsvervoerder RET.

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de RET toestemming gegeven om zijn eigen elektriciteitsnet ter beschikking te stellen aan partijen die dan bijvoorbeeld laadpleinen kunnen aanleggen. Dat kan door gebruik te maken van stroomkabels die op dit moment nog uitsluitend worden benut voor de metro. De gemeente Rotterdam heeft plannen om bij de metrostations Meijersplein en Rotterdam Alexander laadpleinen aan te leggen voor elektrisch vervoer. Nu de ACM daarvoor groen licht gegeven heeft kunnen die doorgaan.

„Dit is een doorbraak op het gebied van het slimmer gebruiken van elektriciteitsnetten, waar jaren aan voorbereidingen aan voorafgingen. Het is mooi nieuws en wij zijn er blij mee”, zegt RET-woordvoerder Rolf Harbers.

Laadpalen

Naast de mogelijkheden om laadpleinen voor elektrische vrachtwagens aan te leggen kan een groot aantal laadpalen in Rotterdam aangesloten worden zonder dat er nieuwe kabels de grond in hoeven. Laadpaalbedrijven hoeven dan niet meer in de wachtrij te staan voor een elektriciteitsaansluiting en kunnen tegen een vergoeding gebruikmaken van het elektriciteitsnet van de RET.

Ook maakt het besluit van de ACM de weg vrij voor andere vervoerders om dit voorbeeld te volgen. De Amsterdamse stadsvervoerder GVB spreekt desgevraagd van „een interessante ontwikkeling. Wij weten dat er landelijk diverse netwerken en partijen kijken naar de haalbaarheid hiervan. En dat doen wij uiteraard ook”, aldus een woordvoerder van het GVB.

„Hoewel we er niet rijk van worden zijn we blij dat we iets kunnen doen aan de enorme druk op het elektriciteitsnet” - Rolf Harbers, RET-woordvoerder

Nu er voortaan stroomkabels van de Rotterdamse metro mogen worden gebruikt voor laadpalen en laadpleinen, is een lang bestaande hindernis weggenomen. „Niet iedereen mag zomaar zijn netwerk van stroomkabels beschikbaar stellen aan externe partijen”, vertelt Harbers van de RET. „Anders zou je wildgroei krijgen. Je moet dus kunnen aantonen dat je een betrouwbare partij bent. Dat is nu gelukt en hoewel we er niet rijk van worden zijn we blij dat we iets kunnen doen aan de enorme druk op het elektriciteitsnet.” De vraag naar stroom overstijgt steeds vaker het aanbod, onder meer door de elektrificatie van het wagenpark.

Bereikbaar

Dat de gemeente Rotterdam een extra mogelijkheid heeft om laadpleinen aan te leggen, stimuleert straks bovendien automobilisten om hun auto op een laadpunt achter te laten en verder te reizen met het openbaar vervoer. Daardoor blijft de stad goed bereikbaar en verbetert op termijn de luchtkwaliteit, zo is het idee.

Het elektriciteitsnet van de RET (550.000 check-ins per werkdag) is aangesloten op het publieke elektriciteitsnet van Stedin. De stadsvervoerder transporteert de elektriciteit ook over zijn eigen net. Het RET-net heeft een flinke capaciteit. Die is nodig om dagelijks honderden bussen, trams en metro’s te voorzien van stroom. Om alle voertuigen van de RET een jaar te laten rijden is net zoveel stroom nodig als het jaarlijkse verbruik van ruim 36.000 huishoudens. Doordat ’s nachts en in de daluren weinig elektriciteit wordt gebruikt (voertuigen staan dan stil of rijden minder) heeft de RET op die momenten voldoende capaciteit over voor stroomgebruik aan externe partijen.

Meer over
Stroomnet

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer