NMa verbiedt verticale prijsbinding
Leveranciers mogen afnemers zoals supermarkten niet verplichten een vaste of minimumverkoopprijs te hanteren.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) zegt dit op de internetsite in een reactie op vele vragen over de ruzie tussen koekfabrikant Peijnenburg en supermarktketen Albert Heijn.
De NMa houdt hiermee vast aan haar algemene richtlijn. Fabrikanten leggen ook geen prijzen op, maar formuleren vaak een verkoopadviesprijs. Supermarkten en andere winkeliers kunnen hun eigen prijzen bepalen. Als een fabrikant een prijs oplegt, dan beperkt dit de supermarkt in zijn concurrentiemogelijkheden, meent de NMa.
De NMa benadrukt in het schrijven geen standpunt in te nemen in de ruzie tussen Albert Heijn en Peijnenburg. Deze partijen stonden onlangs in een civiele procedure voor de rechter. Volgens de toezichthouder kan een rechtbank het mededingingsrecht toepassen en meewegen in zijn oordeel.
De rechter stelde enkele weken geleden Peijnenburg in het gelijk. De fabrikant wilde niet meer leveren aan Albert Heijn, omdat de supermarktketen de koek tegen een te lage prijs verkocht.
Naar aanleiding van deze zaak schortte de Consumentenbond de prijspeilingen in de Consumentengids tijdelijk op. De bond wil eerst onderzoeken of supermarkten het onderzoek manipuleren door producten op een ongunstige plek te zetten, waardoor er relatief weinig van wordt verkocht.