H. J. Heinz lijdt onder prijzenslag in Nederland
Het Amerikaanse levensmiddelenconcern H. J. Heinz heeft de afgelopen drie maanden flink te lijden gehad onder de prijzenslag in de Nederlandse supermarkten.
De gevolgen daarvan drukten samen met acties rond babyvoeding in Italië de totale omzet in Europa met 2,2 procent.
De omzet in Europa ging desondanks omhoog met 6,9 procent tot 885 miljoen dollar. De wereldomzet groeide 7,8 procent tot 2,26 miljard dollar (1,7 miljard euro).
Dat blijkt uit de maandag gepubliceerde resultaten over het op 26 januari afgelopen derde kwartaal van het boekjaar. Heinz verkoopt in Nederland behalve producten onder eigen naam, zoals ketchup, ook merken als Honig en Hak. In Italië is het concern de grootste in babyvoeding met een marktaandeel van 47 procent. De belangrijkste concurrent wordt daar het Nederlandse Numico. Dat vergroot zijn aandeel door de maandag aangekondigde aankoop van Mellin van 10,5 tot 31,5 procent.
Dat Heinz in Europa nog een aardige omzetgroei boekte, was vooral te danken aan de koersdaling van de dollar. Omzet in andere valuta’s leverde daardoor bij omrekening meer dollars op. Het verkoopvolume in Europa groeide slechts 1,5 procent.
De nettowinst van Heinz daalde in het derde kwartaal van 202 miljoen dollar tot 152 miljoen dollar. Exclusief afschrijvingen en een andere vertekenende post is sprake van een winststijging met 5,3 procent tot 212 miljoen dollar. Over de eerste negen maanden van het boekjaar daalde de nettowinst met 10 procent tot 546 miljoen dollar bij een omzetgroei van 6,2 procent tot 6,46 miljard dollar.