Economie

Miljardenclaim tegen Google in VK om advertenties mag doorgaan

Een grote claimzaak tegen Google in het Verenigd Koninkrijk mag doorgaan, heeft een gespecialiseerd rechtelijk orgaan in Londen besloten. Duizenden bedrijven hadden het techconcern aangeklaagd omdat het zijn dominante positie op het gebied van onlinereclame zou misbruiken. Ze eisen een schadevergoeding van 13,6 miljard pond (bijna 16 miljard euro).

ANP
5 June 2024 20:06Gewijzigd op 5 June 2024 21:13

De zaak draait om de advertentietechnologie van Google. Dat systeem bepaalt welke onlinereclames mensen zien en hoeveel die kosten. Volgens de groep, Ad Tech Collective Action LLP, heeft Google zijn marktpositie misbruikt door zijn eigen producten en diensten te promoten ten koste van die van concurrenten.

De groep diende de schadeclaim in bij het Competition Appeal Tribunal, dat onder meer is gespecialiseerd in klachten over concurrentie. Rechters en experts op het gebied van mededinging oordelen daar samen over zaken.

Het is nog niet bekend wanneer de rechtszaak dient. Google was tegen het doorgaan van die collectieve actie. Het techconcern noemde de zaak eerder „speculatief en opportunistisch” en zei zich er „krachtig tegen te verzetten”.

Soortgelijke aanklachten zijn afgelopen jaren ingediend tegen Google, onder meer in de Verenigde Staten. Een groep van meer dan dertig Europese mediaorganisaties klaagde het concern in februari aan en eiste een schadevergoeding van ongeveer 2,1 miljard euro. Een van die organisaties was uitgever Sanoma, waarvan de Nederlandse tak in 2020 werd overgenomen door DPG Media.

De Franse mededingingsautoriteit oordeelde in 2021 dat het bedrijf misbruik had gemaakt van zijn dominante marktpositie. Google kreeg toen een boete van 220 miljoen euro.

Ook in het Verenigd Koninkrijk is Google al eerder aangeklaagd. Consumentenorganisatie Consumer Voice diende vorig jaar een massaclaim van 7 miljard pond in namens zo goed als alle Britten die Google gebruiken. De organisatie stelde onder meer dat Google zijn marktdominantie gebruikte om de prijzen voor adverteerders te verhogen. Zij betalen meer om een gunstige plek in de zoekresultaten te kunnen krijgen. Die kosten worden vervolgens doorberekend naar de consument volgens Consumer Voice.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer