Hebben we echt 705 Europarlementariërs nodig?
Regelmatig blijken de huidige 27 EU-landen, met een groot parlement, moeilijk te besturen en te beheren. Naar verluidt worden er plannen gemaakt om nog tien (armlastige) landen erbij te halen. Ongetwijfeld wordt de EU dan nog onbestuurbaarder.
Dat zou koren op de molen zijn van andere continenten, zoals China, Rusland en Noord-Korea. Deze landen zullen de vlag uithangen als dit de Europese Unie van de toekomst wordt; dan is de chaos binnen Europa namelijk niet meer te overzien. Echter, in een aantal EU-landen lijken de ogen voor deze kwalijke ontwikkeling open te gaan. Na 6 juni weten we meer.
Europa geen VS
Een EU met 37 landen zou 37 verschillende culturen en talen hebben. Dat is lastig samenwerken en vraagt veel tolken en vertalers. De Verenigde Staten hebben één taal. De verschillende EU-organen worden nu ondersteund door ongeveer 50.000 ambtenaren, van wie er 32.000 voor de Europese Commissie werken. Al die tolken en ambtenaren kosten een vermogen. In 2010 berekende Edmund Stoiber dat de EU (toen al) 40 miljard euro kon besparen op bureaucratie en overbodige regelgeving.
Voor de komende jaren bedraagt het EU-budget meer dan 1000 miljard. Daarvan is 25 procent geleend geld, dat dus een keer moet worden terugbetaald. Daar komt nog bij dat Nederland meer bijdraagt aan Brussel dan het ontvangt. Conclusie: bezuinigen is noodzakelijk. Er zijn geen 705 Europarlementariërs nodig; met de helft lukt het ook. Dan zijn er ook geen 50.000 maar 25.000 ambtenaren nodig. Laat Brussel een aantal centrale platforms creëren met kerntaken voor de diverse sectoren en beleidsterreinen. Dat is beter te beheren, zeker zo effectief en een stuk goedkoper. Destijds vertelde de ervaren SGP-Europarlementariër ir. L. van der Waal mij dat hij er net zo over dacht.
Wat de Nederlandse totaaluitgaven betreft: het gaat om 433 miljard op jaarbasis, tegenover 403 miljard aan inkomsten. Dat betekent een tekort van 30 miljard per jaar. Ondertussen is onze staatsschuld opgelopen tot ruim 470 miljard euro. Zit er dan nog krediet voor Brussel in onze staatsruif?
Zedenmeester
Hoeveel bevoegdheden en taken heeft Brussel al niet naar zich toe getrokken? En dit gaat nog altijd door. Moet Brussel bepalen hoeveel wolven, beren en dassen in de EU-landen mogen rondlopen? Behoort Brussel uit te maken op welke leeftijd onze kinderen naar school moeten en wat hun daar moet worden aangeleerd? Mag Brussel bepalen dat de inwoners van een lidstaat zich niet meer op de Bijbel of de Koran mogen beroepen met betrekking tot hun normen en waarden? Moet Brussel voor de lidstaten optreden als een medisch-ethische superzedenmeester? Is het alleen aan Brussel om te bepalen wanneer Nederland (over)vol is? Is het wel het beste om Oekraïne vol te proppen met militaire geweldsmiddelen? Waarom niet veel meer actie voor een brede diplomatie?
Zo zijn er meer vragen. Alsook de vraag: hoe krijgen landen hun weggeharkte bevoegdheden en nationale taken weer terug? Heeft Nederland niet 225 volksvertegenwoordigers en heel veel experts in huis? Denk eens aan Delft en de kundige Wageningen ingenieurs. Die weten van wanten.
Wel stemmen
In de EU-gelederen zijn principiële en nuchtere mensen hard nodig. Gelukkig zijn die er ook en niet alleen in Nederland. Maar kan hun visie in Brussel klinken als we niet gaan stemmen? Ik las over deze materie een paar SGP-brochures (onder andere ”Rem Europa”). Daarin staat een krachtige samenvatting van goed doordacht beleid, met duidelijke argumenten, over de Europese werkelijkheid en toekomst. Bedankt!
De auteur is voormalig internationaal medewerker Veiligheid bij de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Justitie.