Nog altijd onduidelijkheid voor Nederlandse klanten Ticketmaster
Het is nog altijd onduidelijk of persoonlijke gegevens van Nederlandse klanten van Ticketmaster in handen zijn van cybercriminelen. Donderdag werd bekend dat onder meer namen, mailadressen en creditcardgegevens van 560 miljoen klanten zijn gelekt en aangeboden op het darkweb. Ticketmaster wil een dag later nog steeds niets zeggen over het datalek.
„Ik heb geen enkele informatie nu”, zegt een Nederlandse woordvoerster. Wanneer Ticketmaster iets over de cyberaanval meldt, weet ze niet en hangt volgens haar af van internationale woordvoerders.
Organisaties in Nederland moeten een datalek melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Of Ticketmaster dit heeft gedaan is niet bekend. De AP kan hier volgens een woordvoerder niets over zeggen zolang Ticketmaster dat niet al zelf heeft gedaan.
Hackersgroep ShinyHunters plaatste bewijs van de cyberaanval op het darkweb en zei de data te verkopen voor een half miljoen dollar. Het bericht is vervolgens gedeeld op onder meer sociale media. In Australië loopt een onderzoek naar de aanval, de Amerikaanse FBI heeft daarbij hulp aangeboden.
ShinyHunters is een bekende naam in de wereld van cybercriminaliteit. Cybersecurity-expert Willem Zeeman van Fox-IT zei dat de groep vooral bekend staat als makelaar en dat de groep Ticketmaster mogelijk niet zelf heeft aangevallen. Criminelen kunnen zich volgens hem in mails voordoen als Ticketmaster om nog meer gegevens van klanten te krijgen. Mensen kunnen zo doelwit worden van identiteitsdiefstal, frauduleuze transacties en phishingaanvallen.