Europese miljoenenboete voor moederbedrijf Milka en Toblerone
De Europese Commissie heeft het moederbedrijf van merken als Milka, Toblerone en Côte d’Or een boete opgelegd van 337,5 miljoen euro. Het Amerikaanse Mondelēz heeft de Europese concurrentieregels geschonden door te beletten dat producten werden doorverhandeld naar andere EU-landen, zegt Eurocommissaris Margrethe Vestager. Het chocoladebedrijf wilde zo de prijs in sommige lidstaten hoog houden.
Mondelēz maakte een eind aan de verkoop van sommige chocoladerepen van Côte d’Or in Nederland, om te voorkomen dat die in België zouden terechtkomen. Daar rekende het bedrijf een hogere prijs.
Het bedrijf heeft tussen 2006 en 2020 zeker 24 inbreuken gemaakt op de Europese regels die de vrije markt beschermen, constateert de Europese Commissie. Het bedrijf maakte afspraken met bijvoorbeeld groothandelaars om de doorverkoop van producten naar andere EU-lidstaten te verhinderen. Om zulke handel te dwarsbomen, misbruikte Mondelēz ook zijn dominante positie op de markt.
Mondelēz is een van de grootste producenten van chocolade en koekjes ter wereld, met merken als Milka, LU en Oreo. Die positie gebruikte het bedrijf om distributeurs in Nederland en Duitsland onder druk te zetten. Zij kregen producten niet langer geleverd om te voorkomen dat ze die zouden doorverkopen naar landen als Oostenrijk, Roemenië, Bulgarije en België.
„Dit zijn heel ernstige beperkingen aan de werking van de vrije markt” zegt Vestager. Mondelēz „deelde de markt kunstmatig op. Dat heeft een negatieve impact op de prijzen. Dit gedrag schaadt consumenten, het ontzegt hun de voordelen van de eengemaakte markt” van de EU.
Vestager hoopt „dat deze boete een heel helder signaal stuurt aan de detailhandel dat we dit niet accepteren. Ik hoop dat dit afschrikt”.