L1 wint kort geding over nieuwe logo
L1 heeft het kort geding gewonnen dat dagblad De Limburger onlangs tegen de Limburgse omroep aanspande. De Limburger eiste dat L1 stopt met het nieuwe logo dat te veel op dat van de krant zou lijken. Maar de rechtbank stelt de krant in het ongelijk.
Volgens de rechtbank bestaat er geen risico dat verwarring zou kunnen ontstaan tussen de nieuwsapp van De Limburger en de nieuwsapp die L1 sinds kort gebruikt. Daarvoor was de krant ten onrechte bang, aldus de rechtbank.
De krant was kwaad omdat L1 sinds 4 maart een nieuwe app heeft die qua kleur veel lijkt op die van De Limburger. Tot voor kort was de toegangsapp van de omroep geel-blauw, maar sinds kort is het icoontje blauw met wit. Daardoor lijkt de app volgens de krant te veel op die van De Limburger. De krant vroeg de rechtbank vergeefs om L1 te verplichten het logo te wijzigen.
Blauw wordt veel door media gebruikt omdat de kleur staat voor serieus, zakelijk en betrouwbaar, aldus advocaat Herwin Roerdink van L1. Om die reden heeft L1 de kleur aangepast. Bovendien blijven de verschillen tussen beide logo’s volgens L1 groot.
Volgens de rechtbank monopoliseert De Limburger het gebruik van een combinatie van witte symbolen op een blauwe achtergrond. Daarvoor bestaat volgens de rechtbank geen juridische grondslag. „Een dergelijke combinatie van blauw en wit is, zoals L1 heeft aangetoond, een gebruikelijke combinatie die veelvuldig in vergelijkbare nieuwsapps wordt gebruikt.”
Behalve de kleuren lijken de logo’s van de nieuwsapps volgens de rechtbank nauwelijks op elkaar, „zodat het lezerspubliek van nieuwsberichten van De Limburger en L1 daartussen geen samenhang zal zien. Dat publiek zal, geconfronteerd met het logo van de nieuwsapp van L1 dan ook geen verbinding leggen met het merk van De Limburger”, oordeelt de rechtbank.