Veel kritiek op duurzaamheid moederbedrijf Knorr en Dove
Aandeelhouders hebben veel kritiek geuit op de duurzaamheidsambities van Unilever, een bedrijf dat zich vaak laat voorstaan op zijn maatschappelijke engagement. Op het vlak van klimaat en mensenrechten zou het moederbedrijf van merken als Knorr, Dove en Persil tekortschieten, klonk het op de aandeelhoudersvergadering.
Net als op andere aandeelhoudersvergaderingen vroegen sympathisanten van Milieudefensie tien keer of het bedrijf achter Knorr of Dove zijn CO2-uitstoot met 48 procent wil verlagen ten opzichte van 2019, soms tot ergernis van andere aanwezigen. Unilever zelf zegt in zijn eigen klimaatplan dat het grootste deel van de CO2-uitstoot zo’n 39 procent moet zijn gedaald in vergelijking met 2021.
„Ik heet jullie van harte welkom op deze vergadering, want dit zijn dingen waar wij voor staan”, zei topman Hein Schumacher tegen de delegatie van Milieudefensie „Maar in zekere zin zijn jullie op de verkeerde vergadering. Bevraag de andere bedrijven. Ik wil niet over andere bedrijven praten, maar we zijn absoluut een voorloper”, vervolgde hij, verwijzend naar tal van milieu-initiatieven van het bedrijf.
Een definitief ja of nee vond Schumacher onverantwoord om te geven zonder alle specifieke details te kennen. Milieudefensie dreigde daarop met een nieuwe klimaatrechtszaak, omdat Unilevers doelen niet in lijn zouden zijn met het klimaatakkoord van Parijs.
Unilever moest zich ook verantwoorden voor de inkoop van palmolie, een belangrijke maar controversiële grondstof voor zeep, broodbeleg en snacks. Een man en vrouw uit Indonesië vertelden hoe hun boomgaarden op Sulawesi werden afgepakt door palmoliebedrijf Astra Agro Lestari (AAL). Volgens hen levert dit bedrijf palmolie aan Wilmar, dat weer palmolie aan Unilever verkoopt. Schumacher benadrukte dat AAL geen directe leverancier is van Unilever en dat de vermeende problemen rond Wilmar nieuw voor hem zijn.
Een afgevaardigde van Robeco, die ook sprak namens beleggers als ABP en Achmea, was kritisch over het verdwijnen van enkele duurzaamheidscriteria uit het jaarverslag van Unilever. „Waar het verhaal in het verleden was dat betere prestaties en duurzaamheid hand in hand gaan, zijn we nu bang dat die prestaties ten koste van duurzaamheid gaan”, sprak ze. Schumacher zei dat de ingreep nodig was omdat bepaalde criteria erg lastig te meten zijn, zoals de emissies bij het eindgebruik van producten. Dat zou de transparantie van het duurzaamheidsbeleid schaden.