Consumentenbond: hoortoestel kopen ingewikkeld en ondoorzichtig
Het kopen van een hoortoestel wordt bemoeilijkt door gebrek aan informatie, te weinig keuze en onduidelijkheid over de vergoeding. Dat stelt de Consumentenbond na onderzoek. De bond vindt dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) audiciens, fabrikanten en zorgverzekeraars moet aanspreken en zorgen voor „de hoognodige transparantie”.
Consumenten gaven vaak aan dat ze binnen de toegewezen categorie hoortoestellen, die past bij hun mate van gehoorverlies, te weinig of geen keuze hadden in soorten en merken. Dit probleem doet zich vooral voor bij de ketens Beter Horen, Specsavers, Schoonenberg, Van Boxtel en Hans Anders.
Bovendien ontbreekt op de websites van de meeste audicienketens informatie over prijzen, concludeert de Consumentenbond. Ook verschilt het per verzekeraar hoeveel consumenten precies moeten bijbetalen.
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, vindt het koopproces ingewikkeld en ondoorzichtig. „Het belang van consumenten is ondergeschikt aan de commerciële belangen van audiciens, fabrikanten en verzekeraars”, legt ze uit. „Dit staat haaks op de zorgverzekeringswet. Daarom roepen we de NZa op om zo snel mogelijk een einde te maken aan deze chaos.”
Consumenten die een hoortoestel willen kopen zijn afhankelijk van vijf grote ketens en meer dan driehonderd kleinere en zelfstandige audiciens. Het Hoorprotocol helpt bij het bepalen van het gehoorverlies en de geschikte categorie hoortoestellen. De basisverzekering vergoedt het grootste deel in de eerste vijf categorieën.
Wie een toestel uit een andere categorie koopt, moet vaak het hele bedrag zelf betalen. De nieuwste hoortoestellen met de meest geavanceerde technologie vallen daaronder. Volgens de Consumentenbond besteden verkopers op hun websites veel aandacht aan deze hoortoestellen, met prijzen tot 5000 euro.