Unilever zwakt duurzaamheidsdoel voor plastic af
Voedings- en verzorgingsmiddelenbedrijf Unilever zwakt een aantal duurzaamheidsdoelen af, waaronder de belofte om vanaf volgend jaar het verbruik van nieuw plastic te hebben gehalveerd. Nu mikt het bedrijf achter merken als Axe, Knorr en Dove op een vermindering van het plasticverbruik van 30 procent in 2026.
Het Britse concern schuift ook het moment voor zich uit waarop alle verpakkingen van herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar plastic moeten zijn gemaakt. Aanvankelijk wilde Unilever dit in 2025 voor elkaar hebben. Voor harde plastics, bijvoorbeeld voor shampooflessen, is de deadline nu op 2030 gesteld. Vijf jaar later moeten flexibele plastic verpakkingen, zoals voor zakken wasmiddel, ook herbruikbaar of biologisch afbreekbaar zijn.
Unilever noemt het terugdringen van het plasticverbruik op zijn eigen site belangrijk. Veel van het verpakkingsmateriaal komt namelijk als afval op straat of in de natuur terecht. Maar in een toelichting op de eerstekwartaalcijfers zei de onlangs aangetreden topman Hein Schumacher dat het verminderen van plasticverpakkingen erg lastig is.
Ook op het gebied van natuurbescherming heeft Unilever doelstellingen afgezwakt. In het jaarverslag over 2023 staat nog dat Unilever 1,5 miljoen hectare aan land, bosgebied of zee wil helpen beschermen of herstellen voor 2030. Nu stelt Unilever zich ten doel 1 miljoen hectare te beschermen of te herstellen. En in plaats van de belangrijkste ingrediënten uit de landbouw voor 100 procent in te kopen bij duurzame leveranciers, gaat de multinational nu voor 95 procent duurzame inkoop voor 2030.
Een ander verschil gaat over het betalen van een leefbaar loon. Over twee jaar moeten leveranciers die goed zijn voor de helft van alle inkoopkosten van Unilever hun boeren of werknemers een leefbaar loon betalen, zegt het bedrijf nu. Eerder was de doelstelling dat in 2030 alle leveranciers van Unilever een leefbaar loon betalen.
Schumacher zei eerder dat Unilever moet snoeien in het aantal thema’s waarbij het bedrijf een maatschappelijk verschil wil maken. Zijn voorgangers Paul Polman en Alan Jope benadrukten graag dat Unilever naast financiële doelen ook een betere wereld nastreeft. „Ik ga niet roepen dat we de wereld redden. Maar ik wil ervoor zorgen dat alles wat we doen, echt beter is”, zegt de Nederlander nu in een interview met persbureau Bloomberg. Plastic, klimaat, natuur en bestaanszekerheid van boeren blijven belangrijke thema’s, stelt Schumacher.