Onderwijs moet anders, zegt Paul na kritisch inspectierapport
Het moet anders in het onderwijs, stelt verantwoordelijk minister Mariëlle Paul (primair en voortgezet onderwijs) na een kritisch inspectierapport waarin staat dat veel scholen ondermaats presteren. „We moeten veel duidelijker maken wat we van scholen verwachten en zij moeten daarbij ruimte krijgen om te focussen op lezen, schrijven, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden”, vindt de demissionaire bewindsvrouw. Minister Robbert Dijkgraaf (wo, hbo en mbo) maakt zich grote zorgen om de kansenongelijkheid tussen studenten.
De Inspectie van het Onderwijs meldt in haar jaarlijkse rapportage dat ruim een vijfde van de onderzochte scholen een onvoldoende krijgt voor de totale kwaliteit. De onderzoekers hebben hierbij 225 willekeurige scholen doorgelicht. De inspecteurs vinden dat de politiek in actie moet komen en mist de urgentie voor deze problemen aan de formatietafel.
„Om de onderwijskwaliteit echt te verbeteren en te zorgen dat alle leerlingen eerlijke kansen krijgen, moeten we het anders doen”, vindt Paul. Een van de oplossingen die ze voor zich ziet, is dat schoolleiders en leraren meer te zeggen krijgen over wat in de klas gebeurt. Ook vindt ze dat scholen onderling meer moeten samenwerken en alleen bewezen effectieve lesmethodes moeten gebruiken.
Minister Dijkgraaf vindt het „zeer zorgelijk” dat de verschillen tussen studenten groter worden. „Zowel in de mogelijkheden die studenten krijgen, als in de beheersing van basisvaardigheden.” Dat werkt volgens de bewindsman de kansenongelijkheid in de hand.