Amsterdam niet blij met wiet op stadsbus
De gemeente Amsterdam is erg ongelukkig met een campagne van Transavia op stadsbussen in Barcelona. Op de bussen vestigt de luchtvaartmaatschappij de aandacht op Amsterdam met onder meer een afbeelding van een wietblad.
Wethouder Huffnagel (Economische Zaken) en het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) zijn niet blij met de actie en dringen er bij Transavia op aan de campagne aan te passen.
Huffnagel sprak maandag van een „uiterst ongelukkige” promotiestunt. „We hebben inderdaad coffeeshops en we hebben de wallen. Dat is prima, maar dat weet iedereen nu wel. We moeten proberen ook andere zaken in Amsterdam voor het voetlicht te brengen, zoals cultuur. Ik vind het een beetje jammer dat een luchtvaartmaatschappij het imago weer eens bevestigt met een hennepplantje.”
Volgens een woordvoerder van Transavia brengt de campagne allerlei typisch Nederlandse onderwerpen onder de aandacht om Spanjaarden naar ons land te trekken, zoals Vincent van Gogh, molens en tulpen. Aangezien er in Spanje momenteel druk wordt gediscussieerd over de komst van coffeshops vond de luchtvaartmaatschappij het leuk om als knipoog naar die discussie de afbeelding van een wietblad in de promotiecampagne op te nemen. „In Spanje is hierover geen ophef ontstaan, maar in Nederland dus wel.”
De zegsman bevestigt dat Transavia inmiddels een telefoontje heeft gehad van het ATCB, de vroegere VVV. Dat heeft gevraagd of de luchtvaartmaatschappij nog eens wil kijken naar de campagne en of ze de afbeelding wat minder nadrukkelijk kan laten zien. Dat is alleen niet zo gemakkelijk omdat de reclame is afgedrukt op stickers die op de bussen zijn bevestigd. „Dat verander je niet een-twee-drie. Maar het is ook meer bedoeld als knipoog en heel kleinschalig. Wij maken ons er niet zo druk over.”