Doorstart Sabena via dochter DAT stuit op problemen
De curatoren van de failliete Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena zien grote problemen voor een doorstart via de rendabele dochter DAT.
Zo is er grote onduidelijkheid over het gebruik van een overbruggingskrediet van 125 miljoen euro (275 miljoen gulden) van de regering. Dat was oorspronkelijk voor Sabena bestemd. De Europese Commissie wil niet dat dit geld bij DAT terechtkomt.
Daarnaast kan DAT moeilijk oud-personeel van Sabena aannemen. De curatoren hebben de Sabena-werknemers namelijk formeel nog niet ontslagen. DAT wil naast de 900 eigen werknemers ook nog eens 1400 vroegere Sabena-personeelsleden in dienst nemen. De opvolger van Sabena had eigenlijk vandaag al met dertig vluchten moeten vertrekken.
Daarnaast gaat ook de financiering van DAT Plus, zoals de maatschappij voorlopig heet, meer tijd kosten door tal van juridische en operationele problemen. Een groep van twaalf banken en bedrijven wil samen met drie regionale investeringsmaatschappijen 200 miljoen euro (440 miljoen gulden) in DAT steken. Die operatie is op touw gezet door de twee toplieden van het Belgische financiële establishment Davignon en Lippens.
Zij zeggen dat in totaal 25 tot dertig bedrijven willen meedoen, om de Belgische economie een belangrijke impuls te geven. Het tweetal zegt dat echter weken nodig zijn om deze operatie rond te krijgen.
De politie liet vandaag alleen nog reizigers toe tot de luchthaven Zaventem bij Brussel. Ook werknemers van luchtvaartmaatschappijen die wel vliegen, kregen nog toegang. Daarmee wilde de politie voorkomen dat actievoerende personeelsleden van de failliete luchtvaartmaatschappij Sabena opnieuw overgaan tot blokkades. Daardoor kwamen gisteren gedurende zo’n tien uur honderden reizigers vast te zitten op de luchthaven. Het personeel beraadt zich ondertussen op nieuwe acties.