Zeeuws marketingbureau wil vestiging in elke provincie
Een folder, video of website maken, een logo ontwerpen, het hoort er allemaal bij. Maar het liefst levert Brain Communicatie in Kapelle aan bedrijven een totale strategie voor communicatie en marketing.
Aron Schreuder (23) verwoordt het zo: „Wat begon als een communicatiebureau, wordt steeds meer een full-service marketingbureau.” Hij onderhoudt als projectmanager de contacten met de opdrachtgevers. Op basis van gesprekken, metingen, onderzoeken, data en analyses adviseert de Zeeuwse onderneming bedrijven, met de bedoeling hun zichtbaarheid te verbeteren en daardoor hun verkopen te vergroten.
Het bedrijf biedt verschillende diensten aan: foto- en videografie, trajecten in de sfeer van de sociale media en zoekmachineoptimalisatie. Brain haakt graag aan bij nieuwe ontwikkelingen. Zo speelt kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere rol.
Geheim
„Klanten komen hier met de vraag: wij willen díe richting op, we willen dát bereiken, we zoeken hulp daarbij”, vertelt Schreuder. Het geheim zit volgens hem in het bedrijf. „Maar de kernwaarden vanwaaruit zij opereren staan niet altijd op papier en zij hebben die ook zelf soms niet goed op het netvlies.”
Schreuder ziet het als zijn taak om „hun kracht naar boven halen”, aan te geven waar en hoe ze hun product kunnen afzetten en uiteindelijk een strategie met concrete plannen aan te bieden. „Daarbij doen wij geen kopiëren-plakken”, verzekert hij. „Elke onderneming is uniek en dus ook elke opdracht.”
Schreuder ziet dat bedrijven veel omzet boeken door hun eigen kwaliteit en kunde. „Maar vaak zie je dat ze graag verder uitbreiden en dan tegen een plafond aanlopen. Om daar bovenuit te klimmen, moet je de doelgroep specifieker of breder maken en dat vereist een goede marketing.” Veelal is er geen sprake van een eenmalig project bij een klant, maar van een langdurige relatie.
Ambities
Brain ontstond in 2013. In 2022 besloot de oprichter en eigenaar, Hugo Nieuwenhuijse, te stoppen. Hij ging zendingswerk doen in Thailand en verkocht de zaak aan een investeerder. Die begeleidt nu het bureau. Schreuder trad twee jaar geleden in dienst. Hij geldt voor de buitenwereld als het gezicht van Brain Communicatie. In korte tijd verdubbelde het personeelsbestand van vijf naar tien personen.
„Vaak zie ik dat bedrijven verder uitbreiden en dan tegen een plafond aanlopen” - Aron Schreuder, projectmanager
,We groeien lekker door”, stelt Schreuder vast. En de ambities reiken veel verder. Inmiddels zijn in Rotterdam ook een marketeer en een strateeg aan het werk. Het is de bedoeling daar binnenkort een kantoor te openen. ,Een mooie eerste stap buiten Zeeland. We streven ernaar om op den duur in elke provincie van Nederland een vestiging te hebben, waar je met lokale werknemers de lokale markt bedient. Wij vinden het belangrijk om aanwezig te zijn in de buurt van de klant, zodat hij zaken doet met mensen uit zijn omgeving, die hem begrijpen.”
Monumentaal pand
Brain startte destijds in Oostdijk, verhuisde later naar een ruimte bij het station in Kapelle en is tegenwoordig gehuisvest aan de rand van dat dorp in een monumentaal pand, met de naam Eureka. Het fungeert vandaag de dag, na een volledige renovatie, als bedrijfsverzamelgebouw. Schreuder en zijn collega’s werken nogal eens samen met Profects, een softwarefabrikant in hetzelfde gebouw en voor de helft eigendom van dezelfde investeerder. „We vormen een ideaal een-tweetje. We versterken elkaar en kunnen samen de klant nog verder ontzorgen. Zij leveren bijvoorbeeld de techniek voor een webshop en wij de onlinemarketing.”
De opdrachtgevers van het bureau behoren vooral tot de „mkb-plus”, de wat grotere spelers en dat uit diverse sectoren, waaronder horeca, retail, bouw en voedingsbranche. Maar ook scholen en gemeenten kloppen bijvoorbeeld aan voor hulp om meer bekendheid te verwerven. De klantenkring bevindt zich nu in hoofdzaak in de regio Zuid-West. In de toekomst wil Brain Communicatie zich overal in Nederland manifesteren. Schreuder: „Wat dat betreft is 2040 voor ons een stip op de horizon. We streven ernaar om dat dan bereikt te hebben.”